Politikk

Byrådet skjerper innsatsen for Oslofjorden

Det er mulig å redde Oslofjorden, men arbeidet går for langsomt. Byrådet vil heve innsatsen og ta en enda tydeligere lederrolle for en levende og friskere Oslofjord.

Pressemelding / Publisert: 24.06.2026

Av Byrådsavdeling for miljø og samferdsel

To personer padler kajakk på en blikkstille Oslofjord
Oslofjorden er til stor glede for Oslofolk, men miljøtilstanden er under sterkt press. Bilde: Liz Palm.

For å lykkes med å redde fjorden trengs det både sterkere innsats og høyere tempo. Byrådet har de siste årene trappet opp innsatsen ytterligere, og foreslår nå en helhetlig Oslofjord-sak med tiltak for å gi mer fart og resultater i arbeidet for å bedre miljøtilstanden til fjorden.

– Byrådet har et klart mål, og det er at vi skal lykkes med å redde Oslofjorden. Vi ønsker at våre barn og barnebarn også skal få oppleve krabbefiske, blåskjellsanking og andre fantastiske naturopplevelser ved fjorden. Oslo skal ta en lederrolle i dette arbeidet, og saken byrådet nå har lagt frem viser hvordan vi kan trappe opp innsatsen i årene som kommer, sier Marit Vea (V), byråd for miljø og samferdsel.

– Vi må blant annet redusere forurensingen fra avløpsvannet, restaurere og beskytte naturen på havbunnen bedre og få til enda flere gode prosjekter i samarbeid med forskningsmiljøer og frivillige, sier Vea.

"Oslo skal ta en lederrolle i arbeidet med å redde Oslofjorden."
Marit Vea (V), byråd for miljø og samferdsel

Oslofjorden er under stort press

Oslofjorden tar imot forurensing fra nesten halve Norges befolkning. Nedbørsfeltet omfatter 118 kommuner – nesten hele Østlandet – fra Røros i nord til Tønsberg i sør.

Forurensing fra landbruk, avløp, biltrafikk og industri har over lang tid gitt for stor tilførsel av nitrogen, fosfor, miljøgifter og mikroplast til fjorden. Langvarig overfiske og bygging i strandsonen har også gitt økt belastning på fjordens økosystemer.

– Oslofjorden er en av byens aller største skatter. Den tilhører oss alle og er gratis å glede seg over. Derfor har vi som er glade i fjorden et ansvar for å ta vare på den. Det handler ikke om forbud og pekefingre, men om å gjøre jobben skikkelig enten det er å rense avløpet bedre, rydde opp i forurensning eller få livet tilbake i fjorden, sier byrådsleder Eirik Lae Solberg (H).

"Både staten og alle kommuner i Oslofjorden må være villig til å stille opp, fordi fjorden stopper ikke ved bygrensa."
Byrådsleder Eirik Lae Solberg (H)

Oslo vil ha nasjonal dugnad

Oslo kommune gjennomfører en rekke tiltak for Oslofjorden, og jobber systematisk med ulike initiativ på tvers av etater og virksomheter. Statens tiltaksplan for Oslofjorden er en viktig del i dette arbeidet, men det mangler både finansiering, forpliktelse og helhet for flere av tiltakene.

Byrådet vil at Oslo skal gå foran i en nasjonal dugnad for fjorden, og ta en lederrolle for å bedre miljøforholdene i Oslofjorden.

  • jobbe systematisk for å øke rensegraden ved Bekkelaget, og planlegge for større kapasitet og strengere rensing ved Veas
  • tømme flere sandfang og forbedre metodene, slik at tungmetaller, mikroplast og annen forurensning fra veiene ikke følger regnvannet ut i elvene og fjorden
  • sette av mer plass til naturbasert overvannshåndtering, blant annet gjennom parker, regnbed, parkgater og andre løsninger som holder tilbake og renser regnvann
  • trappe opp restaureringen av ålegrasenger og andre leveområder under vann, og sette av fjordarealer der marin natur kan restaureres og beskyttes
  • stille tydeligere krav om at utbygging langs fjorden skal beskytte sjøbunnen og bidra til nye leveområder for fisk, skalldyr og andre marine arter
  • gjenåpne bekker og restaurere vegetasjon langs elver og vassdrag, slik at mer vann renses naturlig før det når fjorden
  • styrke tilsynet med ulovlige inngrep i strandsonen og fortsette strategiske tomtekjøp for å få en mer sammenhengende kyststi
  • støtte forskningsmiljøer, frivillige og bedrifter som utvikler og gjennomfører tiltak for en renere og mer levende fjord
Byråd Marit vea plukker ålegras fra båt i Oslofjorden
Oslo vil trappe opp restaureringen av ålegrasenger og andre leveområder under vann sier byråd Marit Vea. Bilde: Oslo kommune.

Styrker tilskuddsordningen for private og frivillige

Oslo kommune har etablert en egen støtteordning for bedrifter og organisasjoner som vil bidra til å bedre miljøtilstanden i fjorden. I revidert budsjett 2026 foreslo byrådet 5 millioner i økt bevilgning til Oslofjorden, som blant annet skal gå til å utvide støtteordningen og trappe opp arbeidet med naturrestaurering på havbunnen.

– Mer samarbeid og koordinert innsats er nøkkelord hvis vi skal lykkes med å redde fjorden, og både kommunen, næringslivet og frivilligheten spiller en helt sentral rolle. Samtidig vet vi at utenfor Drøbaksundet spyles det fortsatt urenset avløpsvann rett ut i fjorden, og at avrenningen fra landbruket fortsatt er skyhøyt. Det er de høye nivåene av fosfor og nitrogen i fjorden som kveler livet under vann, sier miljøbyråden.

– Vi er derfor helt avhengig av et taktskifte i etablering av avløpsrensing, og at staten sørger for å få ned forurensingen fra landbruket og industrien. Regjeringen må på banen med mer penger og tydeligere tidsfrister. Oslo kan gjøre mye, men vi klarer ikke redde fjorden alene, sier Marit Vea.

Byrådssak Oslo kommunes innsats for Oslofjorden

Pressekontakt

Marit Vea byråd for miljø og samferdsel

Telefon

Byrådsleder Eirik Lae Solberg

Telefon