Budsjett for bydelene

Bydel Østensjø legger fram budsjettforslaget for 2026

Østensjø fortsetter å omstille, for å få gi bærekraftige tjenester tilpasset innbyggernes behov, og for å få en krevende økonomi i balanse.

Pressemelding / Publisert: 24.11.2025

Av Bydel Østensjø

Bildet viser Bøler om natten
Natt over Bøler. Bilde: Anine Falsen / Oslo kommune.
"2026 handler om å holde trykket oppe. Ikke ved å løpe fortere, men ved å gjennomføre, videreutvikle og forsterke det vi har satt i gang gjennom to års endringsarbeid."
Alv H. Sørland, bydelsdirektør

Bydel Østensjø er halvveis i omstillingsprogrammet som ble vedtatt av bydelsutvalget i desember 2023 og ytterligere spisset i 2024. Målet er fortsatt klart: økonomisk balanse innen 2027, nedbetalt gjeld og en etablert kultur for kontinuerlig forbedring. I 2026 skal bydelen gjennomføre mange tiltak som har vært utviklet gjennom to års omstillingsarbeid.

– I 2025 har bydelen redusert driftsutgiftene med flere millioner kroner, og vi forventer enda større effekt i 2026. Dette er resultatet av systematisk arbeid fra medarbeidere og ledere, i tett samarbeid med tillitsvalgte, vernetjeneste og politiske råd, komiteer og utvalg, sier bydelsdirektør Alv H. Sørland.

Data viser at innbyggerne i Østensjø har behov for færre tjenester enn før. Endringer i befolkning og behov, endrer også finansieringen til bydelen, som de siste årene har bydelen fått mindre penger å rutte med. Det krever tilpasning av tjenestene. Bydelen har valgt langsiktig omstilling som metode, framfor kortsiktige kutt.

– Omstilling tar mer tid og er mer krevende enn å gjøre raske og kortsiktige kutt. Gjennom omstilling ønsker vi å gjøre kloke endringer som har en mer varig effekt og bidrar til at innbyggerne våre kan fortsette å få tilbud og tjenester som de har behov for i sine liv, sier bydelsdirektøren.

Hovedgrepene i omstillingen

I 2026 fortsetter bydelen satsingen på å gjøre mer i egen regi, med egne ressurser og i egne lokaler. Dette skal bidra til at bydelen bruker mindre penger, samtidig som innbyggere fortsatt får gode tilbud i tråd med sine behov.

Bydelen har tro på at forebygging og det å komme tidlig inn (tidligere innsats) bidrar til å utsette eller unngå innbyggernes behov for tyngre tjenester.

For å lykkes med endringsarbeidet, er motiverte medarbeidere helt avgjørende. I kommende år fortsetter arbeidet med å skape et godt arbeidsmiljø preget av høyt nærvær og en kultur for endring i hele organisasjonen.

– Når man føler seg trygg og trives på jobb, øker motivasjonen. Derfor er heller ikke overtallighet en strategi for Bydel Østensjø. I stedet vil vi gjennom året i størst mulig grad tilpasse bemanning gradvis, gjennom naturlig avgang og basert på behov, sier bydelsdirektøren.

Omstilling i Bydel Østensjø handler om at bydelen tilpasser tjenestene gjennom året, gjennom god involvering og et langsiktig perspektiv, for å møte innbyggernes behov.

Det handler om å tenke nytt om hvordan noe kan gjøres, slutte med det som ikke treffer eller virker godt nok, og gjøre kloke vurderinger basert på innsikt og med et blikk på framtiden.

Les mer om omstillingsarbeidet i denne artikkelen.

Pressehenvendelser

Telefon