Bydel Østensjø legger fram budsjettforslaget for 2026
Østensjø fortsetter å omstille, for å få gi bærekraftige tjenester tilpasset innbyggernes behov, og for å få en krevende økonomi i balanse.
Pressemelding / Publisert: 24.11.2025
Av Bydel Østensjø
"2026 handler om å holde trykket oppe. Ikke ved å løpe fortere, men ved å gjennomføre, videreutvikle og forsterke det vi har satt i gang gjennom to års endringsarbeid."
Bydel Østensjø er halvveis i omstillingsprogrammet som ble vedtatt av bydelsutvalget i desember 2023 og ytterligere spisset i 2024. Målet er fortsatt klart: økonomisk balanse innen 2027, nedbetalt gjeld og en etablert kultur for kontinuerlig forbedring. I 2026 skal bydelen gjennomføre mange tiltak som har vært utviklet gjennom to års omstillingsarbeid.
– I 2025 har bydelen redusert driftsutgiftene med flere millioner kroner, og vi forventer enda større effekt i 2026. Dette er resultatet av systematisk arbeid fra medarbeidere og ledere, i tett samarbeid med tillitsvalgte, vernetjeneste og politiske råd, komiteer og utvalg, sier bydelsdirektør Alv H. Sørland.
Data viser at innbyggerne i Østensjø har behov for færre tjenester enn før. Endringer i befolkning og behov, endrer også finansieringen til bydelen, som de siste årene har bydelen fått mindre penger å rutte med. Det krever tilpasning av tjenestene. Bydelen har valgt langsiktig omstilling som metode, framfor kortsiktige kutt.
– Omstilling tar mer tid og er mer krevende enn å gjøre raske og kortsiktige kutt. Gjennom omstilling ønsker vi å gjøre kloke endringer som har en mer varig effekt og bidrar til at innbyggerne våre kan fortsette å få tilbud og tjenester som de har behov for i sine liv, sier bydelsdirektøren.
Hovedgrepene i omstillingen
I 2026 fortsetter bydelen satsingen på å gjøre mer i egen regi, med egne ressurser og i egne lokaler. Dette skal bidra til at bydelen bruker mindre penger, samtidig som innbyggere fortsatt får gode tilbud i tråd med sine behov.
Bydelen har tro på at forebygging og det å komme tidlig inn (tidligere innsats) bidrar til å utsette eller unngå innbyggernes behov for tyngre tjenester.
For å lykkes med endringsarbeidet, er motiverte medarbeidere helt avgjørende. I kommende år fortsetter arbeidet med å skape et godt arbeidsmiljø preget av høyt nærvær og en kultur for endring i hele organisasjonen.
– Når man føler seg trygg og trives på jobb, øker motivasjonen. Derfor er heller ikke overtallighet en strategi for Bydel Østensjø. I stedet vil vi gjennom året i størst mulig grad tilpasse bemanning gradvis, gjennom naturlig avgang og basert på behov, sier bydelsdirektøren.
Omstilling i Bydel Østensjø handler om at bydelen tilpasser tjenestene gjennom året, gjennom god involvering og et langsiktig perspektiv, for å møte innbyggernes behov.
Det handler om å tenke nytt om hvordan noe kan gjøres, slutte med det som ikke treffer eller virker godt nok, og gjøre kloke vurderinger basert på innsikt og med et blikk på framtiden.