Bydelspolitikk

Bydel Østensjø omstiller – hva betyr det?

Bydel Østensjø jobber langsiktig for å gi tjenester som møter innbyggernes behov, innenfor bydelens budsjett.

Aktuelt / Publisert: 13.08.2025

Av Bydel Østensjø

"Familien Østensjø" - Oslo-illustrasjoner av mange ulike familiemedlemmer med ulike aldere og behov
Bilde: Oslo kommune.

Langsiktig strategi og omstillingsprogram

Bydel Østensjø må redusere kostnader og har en stor gjeld som skal betales tilbake til bykassa.

I desember 2023 vedtok lokalpolitikerne i Bydel Østensjø en strategi og et langsiktig omstillingsprogram for perioden 2024-2027. Målet er å sikre at bydelen kan gi tjenestene som innbyggerne trenger, samtidig som bydelens økonomi kommer i balanse.

Sammen med budsjettet for 2025, ble strategien og omstillingsprogrammet revidert og spisset ytterligere i desember 2024. Bydelen viderefører omstillingsarbeidet i 2026.

Endringene som bydelen står overfor i tiden framover, berører alle typer tjenester. I denne artikkelen forklarer vi hvordan bydelen jobber med endring og omstilling.

Kort om den økonomiske situasjonen

Oslo kommune står i en krevende økonomisk situasjon, som vi alle må tilpasse oss. De siste årene har Bydel Østensjø brukt mer penger enn man har til rådighet gjennom budsjettet.

Dette gjør at bydelen har en gjeld til Oslo kommunes bykasse. I løpet av 2025 forventer bydelen å ha redusert kostnader til drift med rundt 30 millioner gjennom omstilling. Gjennom 2026 må bydelen fortsette jobbe med tiltak som reduserer kostnader. Samlet har bydelen et omstillingsbehov i 2026 på omtrent 199 millioner kroner, inkludert gjeld på 48,8 millioner som skal betales ned.

Langsiktig omstilling, heller enn kortsiktige kutt

Vi kunne gjort kortsiktige kutt. Vi kunne kuttet raskt i antall ansatte, eller vi kunne lagt ned tjenester som ikke er lovpålagte. Dette ville rammet mange av de forebyggende tilbudene som vi vet betyr mye for innbyggerne våre, og kunne ledet til større utgifter på lengre sikt. Bydel Østensjø har derfor valgt en annen metode: langsiktig omstilling.

Kort fortalt handler det om at vi gjennom hele året gjør prosesser for å tilpasse tjenestene våre, med god involvering og et langsiktig perspektiv. Målet er å finne løsninger: Hvordan kan vi best mulig treffe behovene hos innbyggerne våre, jobbe på effektive og nye måter og slutte med det som ikke virker godt nok?

Det handler om å finne løsninger som gjør det mulig å opprettholde og skape tjenester som innbyggerne trenger. Samtidig skal utgiftene holdes innenfor budsjettet, og gjelden betales tilbake. Ved å involvere medarbeidere, innbyggere og andre gjennom gode prosesser, kommer vi fram til løsninger som er bærekraftige over tid, og gir politikerne bedre grunnlag for beslutninger.

Familien Østensjø skal kjøpe middag, men har mindre penger enn før.

I stedet for å kutte antall middager, eller antall familiemedlemmer som får middag, får alle i familien komme med innspill til løsninger på problemet. Sammen blir de enige om å kjøpe noen rimeligere varer og slutte å kjøpe noe som de egentlig ikke trenger.

I stedet for å kutte kortsiktig, slik at noen blir gående sultne, får alle middag og blir mette, tross mindre penger.

Hva skjer når behovene endrer seg?

Hva skjer når behovene endrer seg? Bydel Østensjø har endret seg de siste årene. Det påvirker både hvilke tjenester folk trenger og hvor mye penger bydelen får i budsjett. Skal bydelen være et godt sted å bo – hele livet, må vi prioritere klokt. Bydelen må tilpasse seg budsjett og innbyggernes behov. Samtidig må vi tenke fremover: Hva trenger folk om fem år?

Hvordan påvirkes bydelens tjenester?

Når vi omstiller og endrer, handler det ofte om at vi gjør ting på andre måter. Sammen med medarbeidere, innbyggere og andre, tilpasser vi tjenestene sånn at vi treffer behovene til de som trenger oss, til lavere kostnader enn vi har i dag. Bruk av tilgjengelig innsikt, bred og tidlig involvering er viktig for å lykkes.

Dette kan bety at noen tjenester avvikles, men også at tjenester opprettes eller slås sammen. Det kan også bety at noen som jobber i bydelen må jobbe med andre oppgaver enn de gjør i dag. Det kan bety at vi tar i bruk ny teknologi, gjør ting på nye måter og tar i bruk nye verktøy og metoder.

Bydelen kan ikke fortsette å gjøre alt som før. Da lykkes vi ikke. Vi kan ikke bruke mer penger enn vi har i budsjett. Omstilling i Bydel Østensjø betyr derfor også at vi må slutte med noe – men: Når vi slutter med noe, vil vi at det skal være gjennomtenkt.

I arbeidet med omstilling jobber vi for å ha best mulig innsikt, for å legge til rette for at man kan ta gode beslutninger.

Bydel Østensjøs fem satsingsområder - illustrasjon. Satsingsområdene er: Engasjert lokalsamfunn og bedre folkehelse
Tidligere innsats
Tilgjengelig bydel
Fleksible tjenester og passende boliger
Arbeidsglede og kultur for endring.
Bydel Østensjø har fem satsingsområder. Bilde: Oslo kommune.

Fem satsingsområder

Som en del av strategi- og omstillingsprogrammet for 2025–2027, vedtok bydelspolitikerne fem satsingsområder. Satsingsområdene viser hvor bydelen skal rette ekstra innsats, for å realisere sitt samfunnsoppdrag og løse de viktigste utfordringene.

Du kan lese mer om hvert av satsingsområdene ved å trykke på de blå boksene under.

Samløft for Østensjø: Vi stimulerer og legger til rette for at lokalsamfunnet støtter opp om sine egne. Vi arbeider systematisk for å styrke folkehelsen.

Hovedgrep

  • Vi skal samarbeide med politikken, frivillige og næringslivet for å øke innbyggernes mulighet og engasjement for å ta større ansvar for egen helse og støtte hverandre.
  • Vi skal mobilisere innbyggere, frivillige og næringsliv til å støtte opp om og aktivt bidra til et inkluderende, trivelig og omsorgsfullt lokalsamfunn.
  • [Vi skal jobbe med å] nå målene i bydelens folkehelsestrategi, i tråd med folkehelsestrategiens tre innsatsområder:
  1. Systematisk folkehelsearbeid
  2. En bydel som fremmer psykisk helse
  3. Trygge, inkluderende og helsefremmende nærmiljøer

Vi jobber med tidligere innsats og forebygging for å forbedre innbyggernes helse, trivsel og egenmestring.

Hovedgrep

  • Vi skal samordne, styrke og utvikle de forebyggende tjenestene for barn og unge i tråd med Handlingsplan for gode oppvekstsvilkår. Det skal være kort vei til samhandling og skreddersøm av tiltak og tilbud.
  • Vi skal utvikle treffsikre forebyggende aktiviteter og treningstilbud for innbyggere med redusert funksjonsnivå.
  • Vi skal utvide vårt kompetansenettverk for å øke kunnskapen om og bruk av teknologi i tjenestene og hjemme hos innbyggerne. Vi skal også øke de digitale ferdighetene til medarbeidere og innbyggere.

Vi er både fysisk og digitalt tilgjengelig for innbyggere og samarbeidspartnere, med god informasjon om tjenester og tilbud.

Vi fremmer samhandling og dialog, både utad og internt. Derfor tar vi i bruk passende lokaler, benytter digitale verktøy, har effektive arbeidsprosesser og bruker et inkluderende og klart språk.

Hovedgrep

  • Vi skal innen utgangen av 2027 sikre «én vei inn» til bydelen, både fysisk og digitalt, ved å etablere mer effektive kontorlokaler med et felles innbyggertorg. Innbyggerne skal oppleve at de effektivt kommer til riktig sted for å få den hjelpen og informasjonen de trenger. Vi skal styrke kommunikasjon og samhandling mellom innbyggere og medarbeidere.
  • Vi skal standardisere mottak av søknader og saksbehandling innen utgangen av 2025, slik at innbyggere opplever god kommunikasjon med bydelen og får en rask avklaring på hva bydelen kan bistå med.
  • Vi skal styrke intern samhandling og effektivisere bydelens kommunikasjon med innbyggere om tjenester og tilbud, ved å bygge opp en tjenestekatalog i 2025.

Vi utvikler fleksible, varierte og treffsikre tjenester som møter innbyggernes behov. Vi endrer eller avvikler tilbud når det kreves.

Vi jobber for å ha passende boliger og lokaler, og for å tilby flere tjenester selv, i stedet for å kjøpe dem fra andre.

Hovedgrep

  • Vi skal utvikle og bygge opp treffsikre og bærekraftige tjenester for å redusere kjøp av eksterne tjenester. Vi skal kontinuerlig tilpasse disse tjenestene etter innbyggernes behov.
  • Vi skal optimalisere bruken av bydelens lokaler og vurdere om ledige lokaler kan brukes til boliger. Vi skal samtidig skaffe flere boliger til de som trenger det ved å inngå samarbeid med private utbyggere, grunneiere og kommunale foretak.
  • Vi skal styrke samarbeidet mellom ulike avdelinger og eksterne partnere for å sikre en helhetlig og effektiv tjenesteleveranse.

Vi fremmer samhandling på tvers, legger til rette for økt samarbeid mellom tjenestene og sikrer økt grad av kollektiv læring.

Bydelens medarbeidere utvikler og bruker sin kompetanse, har oppgaver de mestrer og bidrar til et arbeidsmiljø som fremmer arbeidsglede.

Hovedgrep

  • Vi skal i egen regi fortsette bydelens satsing på lederutvikling, kontinuerlig forbedring og tjenestedesign for å fremme behovsdrevet utvikling og modige medarbeidere i hele virksomheten.
  • Vi skal heve og bruke medarbeidernes kompetanse gjennom kontinuerlig opplæring og utvikling. Vi skal legge til rette for fleksibilitet i arbeidsoppgaver og tverrfaglig samarbeid for å sikre at vi utnytter ressursene våre best mulig.
  • Vi skal videreføre bydelens påbegynte nærværsprosjekt, med mål om at bydelen skal ha et nærvær på 90,5 prosent ved utgangen av 2027. Vi skal gjøre lederne i stand å jobbe forebyggende og systematisk med nærværsarbeid og arbeidsmiljø.
  • Vi skal skape engasjement rundt et fremtidsbilde for digitalisering i bydelen.

Her er noen eksempler på hvordan omstilling påvirker tjenester i bydelen:

Fra 38 til 3,8 prosent sykefravær i Manglerud barnehage

Barnehagen ansatte en ekstra medarbeider fast, i tillegg til grunnbemanningen.

Barnevernet forebygger gjennom lokalt miljøteam

I barnevernet satser vi på å gi mer oppfølging i egen bydel. Bli med miljøterapeut Hanna på jobb!

Joanna fra renhold forteller om omstilling

Renholderne i bydelen har gjort mange forbedringer.

Bydelens fleksible oppfølgingsteam hjelper folk der de er

Slik bidrar teamet til at flere kan mestre livet hjemme