Skal du pusse opp? Da bør du lese dette
Levering av bygge-, rive- og oppussingsavfall er ikke lenger en del av renovasjonsgebyret. Det gjør at de som bruker gjenvinningsstasjonene mest, også betaler mest for tjenesten.
Aktuelt / Publisert: 13.03.2025
Av Renovasjons- og gjenvinningsetaten

Bygge- og riveavfall er avfall som typisk oppstår når du pusser opp - det som "sitter fast" i boligen og tomten. Dette kan du ikke levere mer enn to sekker av med GjenbruksID, selv om du har gjort arbeidet selv.
- Vegger, tak og gulv
- Isolasjonsmateriale, som Glava og Rockwool
- Gips og fliser
- Trevirke, inkludert fastmontert inventar som kjøkkenskap
- Baderomsmøbler, som badekar, servanter, toaletter og dusjkabinetter
- Vinduer og dører
- Betong, tegl og murstein, jord, grus og andre gravemasser
Prisliste for vanlig bygge- og riveavfall:
- 0 - 0,25 m3: ett klipp med GjenbruksID (tilsvarer to vanlige avfallssekker á 125 liter.)
- 0,25 - 0,5 m3: 270 kr
- 0,5 - 1 m3: 525 kr
- 1 - 3 m3: 800 kroner
Prisliste for betong, stein, jord osv.:
- Inntil en "murerbøtte" (20 liter): ett klipp med GjenbruksID
- 0 - 0,5 m3: 700 kr
- 0,5 - 1 m3: 1400 kr
Én m3 tilsvarer åtte vanlige avfallssekker á 125 liter.
Det er forskjell på hva og hvor mye de ulike gjenvinningsstasjonene tar imot. Du finner leveringsbetingelser på nettsiden til hver enkelt stasjon.
Du kan fortsatt bruke GjenbruksID til å levere annet forbruksavfall uten ekstra kostnad inntil 20 ganger i året - for eksempel ødelagte møbler, bruksgjenstander og annet løsøre, papp og annen emballasje, metall, farlig avfall og elektronikk.
Fra og med 24. mars endrer Oslo kommune betalingsmodellen ved de store gjenvinningsstasjonene på Grønmo, Haraldrud, Smestad, Grefsen og Ryen, samt Bygdøy hageavfallsmottak.
Avfall fra bygging, riving og oppussing hjemme regnes ikke lenger med i de 20 kostnadsfrie leveringene oslofolk har hvert år.
Fremover skal også privatpersoner betale for å levere dette avfallet, på lik linje med næringskunder. Det gjelder også de som har utført arbeidet på egen hånd.
Mer rettferdig modell
– Det er et mindretall av de besøkende som leverer bygge- og riveavfall, og dette avfallet er dyrt å behandle videre på en god og trygg måte, sier avdelingsdirektør Nils Siri i Renovasjons- og gjenvinningsetaten.

Gjenvinningsstasjonene i Oslo blir finansiert gjennom renovasjonsgebyret, som fordeles på hver enkelt husholdning.
– Mange innbyggere bruker nesten ikke gjenvinningsstasjonene i det hele tatt. Faktisk ser vi at to tredjedeler av husholdningene sjelden eller aldri er her. Vi mener det er rettferdig at de nå slipper å betale for mengdene andre leverer. Det er slik prinsippet om at forurenser betaler skal fungere. De som bruker og kaster mest, skal betale mest. Og det kommer andre til gode, sier Siri.
Å betale per levering for alle eller enkelte avfallstyper er vanlig praksis i de fleste norske kommuner.
– At vi nå flytter noen av kostnadene ut av gebyret og direkte over til de som leverer avfall fra bygge- og riveavfall, kan bidra til å dempe veksten i renovasjonsgebyret fremover, fortsetter Siri.
Hvilket avfall?
Kort fortalt gjelder det avfallet som har sittet fast i boligen, som betong, fliser, gips, trevirke, gulv og vinduer.
Shakil Ahmed, som er arbeidsleder på Haraldrud gjenvinningsstasjon, peker på containeren for "ikke brennbart" avfall som en typisk endestasjon.
– Her skal porselen, isolasjonsmateriale og annet avfall som vi ikke kan materialgjenvinne, og det kan heller ikke forbrennes. Men det blir lagt mye annet oppi her også, som egentlig skal i andre containere. Når vi tar betalt for å ta imot bygge- og riveavfall, håper vi at vi også kan motivere til bedre sortering. Og vi ber om at avfallet er ferdig sortert før du kommer til stasjonen, sier Shakil.
Han presiserer at ingen skal betale for å levere noen plankerester eller noen få fliser etter å ha ryddet i garasjen:
– Leverer du mindre enn to avfallssekker med vanlig oppussingsavfall, så skanner du GjenbruksID som vanlig. Du trenger heller ikke betale for litt blomsterjord i en potte eller et par murstein.

Vanlig forbruksavfall som møbler, ødelagte bruksgjenstander og annet løsøre, papp, emballasje, elektronikk og farlig avfall kan du levere som før, inntil 20 ganger i året. Med en gyldig GjenbruksID koster ikke dette noe ekstra, for du har allerede betalt for det gjennom renovasjonsgebyret.
Du finner mer informasjon om priser og leveringsbetingelser på Oslo kommunes nettsider.