Alna bydelsutvalg har vedtatt høringsuttalelse for skolebehovsplan 2026-2045
Alna bydelsutvalg har vedtatt høringsuttalelse for skolebehovsplan 2026-2045. Utdanningsetatens forslag ble sendt på høring 13. mars og frist for å gi høringsinnspill er 14. mai.
Aktuelt / Publisert: 24.04.2025
Av Bydel Alna

Alna bydelsutvalg er glad for at Utdanningsetatens utkast til skolebehovsplan nå foreligger. Skolebehovsplanen har ikke blitt rullert siden 2022, og det er fire år siden bydelene hadde anledning til å uttale seg om fremtidig skolestruktur og -tilbud, med unntak av begrenset høring som omfattet vurdering av kapasitet ved Skjønnhaug skole i 2023.
Bydelsutvalget har forståelse for at også skoletilbudet i Oslo må tilpasse seg til endringer i elevtallsutvikling og økonomiske rammer. Dette er utfordringer Bydel Alna kjenner godt fra egen virksomhet. Bydelsutvalget legger til grunn at beregninger av elevtallsutvikling, kapasitet og økonomi som er gjort i Utdanningsetaten og Byrådsavdeling for finans, er korrekte. Samtidig ser det ut til at dette er beregninger utfra den generelle befolkningsutviklingen i Oslo som ikke er basert på faktiske utbyggingsplaner. På Furuset skal det f.eks. i løpet av et par år bygges 650 nye leiligheter (Karihaugveien 22) og 76 boliger på Furuset Village. Et fremtidig lokk over E6 ved Furuset vil betydelig øke antall boliger på Furusetområdet. I Oslo kommunes boligreserve er det videre indikert 1100 boliger på Haugerud/Trosterud. Tveita bedriftsområde er definert som et utviklingsområde med stor boligpotensial. Også ved Lindeberg senter er det klart for ny boligbygging. Disse byggeplanene vil utvilsomt øke barnetallet i disse områdene.
Området rundt Trosterud skole er definert i arealdelen av kommuneplanen som et prioritert stasjonsnært område. Et enstemmig bystyre vedtok Planprogram og veiledende plan for offentlige rom (VPOR) for Trosterud og Haugerud i 2019. I planprogrammet er det synliggjort et vesentlig boligpotensial, som også bidrar til finansiering til å utvikle området. Haugerud er også definert som et Nabolagssentrum i ny arealdel til Kommunenplanen, som “skal dekke et lokalt behov for handel og tjenester i hverdagen, og fungere som en møteplass for befolkningen i gangavstand til sentrumsområdet, gjennom samlokalisering med andre viktige målpunkt som torg og møteplasser, parker, skoler og barnehager og kulturtilbud”. En barneskole, hvor foreldre ofte frekventerer, understøtter dette mye bedre enn en ungdomsskole hvor foreldrene knapt er.
Bydelsutvalget stiller videre spørsmål om det faktisk er ledig kapasitet til å dekke opp de over 400 skoleplassene som vil forsvinne ved å nedlegge Trosterud skole. Forslaget fra Utdanningsetaten legger opp til å fordele disse elevene på Lutvann og Tveita skoler. Ut fra dagens elevtall og kapasitet mangler det rundt 100 plasser ved 100 % kapasitet, og rundt 200 plasser ved ideell oppfylling på 85 %. Om man også fyller opp Skjønhaug til randen går det akkurat. Det er kritikkverdig at det planlegges for å ha maksimal kapasitetsutnyttelse på skolene, i et område hvor det planlegges for stor utbygging. Dette gir lite fleksibilitet dersom prognosene ikke slår til. Det øker også slitasjen på de øvrige skolene når de skal utnyttes fullt ut. Det kan gi økte kostnader på sikt. Det er ikke gymsal på Tveita skole i dag, og økt elevtall vil øke behovet ytterligere.
Levekårsutfordringer og skolestruktur
Tiltakene Utdanningsetaten foreslår for fremtidig skoletilbud på Furuset og Haugerud/Trosterud oppfattes imidlertid som svært negative. Bydelsutvalget vil hevde at Utdanningsetaten undervurderer risikoen for negative konsekvenser for nærmiljø og utviklingsmuligheter i noen av de mest sårbare områdene i Oslo. Skolene det gjelder ligger i de to mest levekårsutsatte delbydelene i Bydel Alna og Oslo. Dette er bakgrunnen for at det er disse områdene Alna bydelsutvalg har prioritert i forbindelse med områdesatsingene og Groruddalssatsingen siden 2007.
Likeverdighet innebærer å styrke tjenestene i utsatte områder, og det statlige utvalget som utredet levekårsutfordringer i byer i 2020 var særlig opptatt av at skoler med levekårsutfordringer ikke blir kompensert tilstrekkelig til å sikre et likeverdig skoletilbud (NOU: 2020:16 “Levekår i byer”).
Levekårsutfordringene på Furuset og Trosterud / Haugerud må etter Bydelsutvalgets vurdering vektlegges i skolebehovsplanen, slik Utdanningsetaten gjør når de vurderer status og utfordringsbilde for Groruddalen nord og vest, områder der det også er overkapasitet:
“Parallelt med dette pågår Groruddalssatsingen 2017-2026, hvor målet er å styrke nærmiljøene, utvikle bedre tilpassede tjenester og redusere sosiale forskjeller. Tiltak i skolestruktur må sees i sammenheng med denne satsingen for å sikre at områdets attraktivitet og livskvalitet for beboerne ikke svekkes.” ("Forslag til endringer i grunnskolen i Oslo", s. 78. Utdanningsetaten 2025.)
Furuset er i forslag til Kommuneplanens arealdel definert som utviklingsområde U3, Haugerud som “prioritert stasjonsnært område”. Bystyret vedtok i 2019 “Planprogram med veiledende plan for offentlig rom for Haugerud og Trosterud”, der nye skoler, idretts- og kulturanlegg inngår. Det er også lagt til rette for økt boligbygging både på Furuset og Trosterud/Haugerud. Både på Furuset og Trosterud/Haugerud er det lagt stor vekt på at områdesatsingene skal styrke sosial bærekraft og forebygge utenforskap ved å bidra til utvikling av fysiske og sosiale nærmiljøkvaliteter, boligtilbud og sosial infrastruktur som skoler.
Prosjektene for nye skoler i Verdensparken og på Haugerud utgjør selve kjernen av områdeløftene på Furuset og på Haugerud/Trosterud. Dette er nettopp på grunn av den viktige funksjonen en nærskole utgjør i et lokalsamfunn. Både som sosialt bindeledd i lokalsamfunnet, som trygg arena for barn og ungdom og som knutepunkt for befolkningen og kommunen. Tas skoleprosjektene ut fra områdesatsningene for øvrig, vil det medføre stor risiko til måloppnåelse for de tidligere initierte tiltakene.
Bydelsutvalget er bekymret for utviklingen på Furuset. Delbydel Furuset er fortsatt ett av de desidert mest utsatte områdene i Oslo når det gjelder levekår. I politiets områdeanalyse går det frem at Furuset har en svært høy andel utrygghetsskapende kriminalitet sammenlignet med andre områder i enhet øst.
Samtidig er det lagt et grunnlag for fremtidig byutvikling på Furuset som - sammen med godt kriminalitetsforebyggende arbeid og innsats mot utenforskap, etter vår vurdering vil bidra til en mer bærekraftig utvikling. Bydel Alna har valgt å samle store deler av våre tjenester i Alna bydelshus, og på den måten bidratt til å utløse rekkefølgebestemmelser og investeringer i torg og annen infrastruktur på på Furuset. Bydelsutvalget opplever også at det er positiv interesse fra grunneiere i området og mener at det er grunnlag for å undersøke muligheten for samarbeid mellom kommune og private aktører, slik det ble gjort for Granstangen ungdomsskole.
Oppvekst, ungt utenforskap og skolestruktur
Bydel Alna har mye kunnskap om utfordringer og behov i oppvekstmiljøet i de aktuelle områdene; både fra tjenester som skolehelsetjeneste, barnevern og det forebyggende ungdomsarbeidet, og fra områdeløftene. Tjenestene i oppvekstsektoren er bekymret over konsekvensene dersom man velger å avvikle Trosterud skole og samle ungdomsskoleelevene på Lindeberg og Haugerud/Trosterud i én stor ungdomsskole (U8). Erfaringene etter at Gran skole ble avviklet i 2015 tyder på at risikoen for dårligere læringsmiljø, dårligere skoleresultater og høyere konfliktnivå er betydelig: En betydelig andel av 8-klassingene på Granstangen ungdomsskole scorer under kritisk nivå på lese- og skriveferdigheter.
Mange av de mest ressurssterke foreldrene søker barna sine inn på andre skoler eller flytter. Det har blitt vanskeligere å arbeide effektivt med forebyggende tiltak for de aller mest sårbare barna.
Kriminaliteten øker, særlig blant de yngste. Endringer i skolestruktur, lang skolevei for mange barn og dårlig kvalitet på skolebygninger er en viktig del av forklaringen på denne utviklingen, selv om fysiske forhold alene ikke er tilstrekkelig til å sikre gode skolemiljø. Godt planlagte, moderne skolebygg vil likevel bidra til å øke attraktiviteten og styrke rekrutteringen av både elever og medarbeidere.
Dette er noe av bakgrunnen for at Bydel Alna engasjerte seg aktivt for å støtte forslaget fra Utdanningsetaten da de i Skolebehovsplan for 2019-2028 la frem ideen om ny barneskole i Verdensparken på Furuset. Utdanningsetaten la også vekt på at tilstandsanalysene av Furuset skole viste at deler av skoleanlegget ville ha behov for oppgradering. Etter det Bydelsutvalget erfarer er standarden på Furuset skole fortsatt langt under det som forventes. I Utdanningsetatens høringsuttalelse til “Programplan med veiledende plan for offentlig rom (VPOR)” på Haugerud og Trosterud" anbefaler etaten en tre parallell barneskole (B3) og en seks parallell ungdomsskole (U6) som de foretrukne skolestørrelsene i området sett fra et skolefaglig ståsted. Det er dette som er lagt til grunn da Oslo bystyre behandlet planprogrammet i 2019 og senere oppfølging fra kommunale etater, Bydel Alna og ikke minst blant innbyggere og lokal frivillighet på Haugerud og Trosterud der planene for skoler, idrettsanlegg, kulturstasjon, m.m. har skapt stort engasjement.
Bydelsutvalget kan ikke se at det foreligger noen analyse av hvilke konsekvenser Utdanningsetatens forslag vil ha for idretts- og kulturanlegg på Haugerud, og for boligutviklingen. Det foreligger heller ingen analyse for de sosioøkonomiske konsekvensene Utdanningsetatens forslag vil ha, for blant annet skolemiljø, økt utagerende atferd, økte behov for sosiale tiltak eller tiltak innen psykisk helse og for økte kriminalitetsforebyggende tiltak. Bydelsutvalget etterlyser en bedre vurdering av mulighetene Lutvann og Tveita skole har til å ta imot elevene fra Trosterud. Tveita skole mangler f.eks. gymsal. Det er behov for en flerbrukshall på Tveita, og dette v il utvilsomt påvirke det økonomiske kostnadsbildet ved en nedleggelse av Trosterud. Bydelsutvalget etterlyser videre en grundigere vurdering av forslagenes konsekvenser for oppvekstmiljø, områdeutvikling og nærmiljøet i Område 11 Groruddalen øst. Premissene Utdanningsetaten legger til grunn for Groruddalen vest og Groruddalen nord må også gjelde i Groruddalen øst.
Bydelsutvalget vil understreke hvor viktig fagmiljøet på Trosterud skole er for inkludering og forhindre at fattigdom går i arv. Skolen har særlig jobbet med å bedre leseferdighetene og fange opp elever som har utfordringer på et tidlig stadium. Trosterud skole ligger nå på topp ti på Udirs statistikk over skolebidragsindikatorer 5.-7. trinn.
Fordelen ved å bevare Trosterud skole og utbyggingsplanen er at kommunen slipper å investere i kulturstasjon et annet sted i Groruddalen, for å ha nok plasser på kulturskolen. Kommunen slipper å investere i trafikksikkerhetstiltak i Tvetenveien for å ivareta de mange hundre flere elevene som må krysse den for å komme seg til Tveita skole og idretten får en 7-er bane ekstra, som ikke blir noe av med det nye forslaget.
Det bør ses på alternativ utnyttelse av overkapasiteten på Lutvann skole og Tveita skole.
Bydelsutvalget går sterkt i mot å legge ned Trosterud skole og skrinlegge byggingen av Verdensparken skole.
– Å legge ned Trosterud skole og skrinlegge Verdensparken skole er å svikte barn og unge i noen av Oslos mest sårbare områder. Skolen er ikke bare et undervisningssted, den er limet i lokalsamfunnet. Vi risikerer å rive bort en viktig støtte i barns liv, sier leder av Alna bydelsutvalg, Mari Morken (A)