Skole og utdanning

18 000 elever er klare for Sommerskolen Oslo​

På mandag ønskes barn og unge i Oslo velkommen til Sommerskolen Oslo for 18. gang. Årets kurstilbud er veldig variert, og har noe for de aller fleste.

Aktuelt / Publisert: 21.06.2024

Av Utdanningsetaten

Bildet viser Silje Nilsen foran Løren skole.
Rektor Silje Nilsen i Sommerskolen Oslo gleder seg til å ta mot Oslos barn og unge. Bilde: Heidi M. Skjebstad / Oslo kommune.

– Vi gleder oss veldig til å ta mot elever fra hele Oslo til lærerike uker i sommerferien, sier Silje Nilsen, som er rektor på Sommerskolen.

Hun overtok som rektor på tampen av fjorårets sommerskole, og kan i år ønske nesten 18.000 elever velkommen. I 2024 tilbyr Sommerskolen 78 ulike kurs på 57 kurssteder og 19 bad fordelt over hele byen. Til sammen er elevene fordelt på 683 ulike grupper.

I år er det en stor satsing på realfag. 20 av kursene er i år realfagskurs hvor Tryll med tall på 1. og 2. trinn er et av de mest populære.

– I sommer har vi veldig mange spennende kurs for både store og små, og her finnes noe for de aller fleste. Alt fra dyrepasser på Ekeberg, japanskkurs eller møbelsnekkerkurs. Det viktigste er at elevene får gode sommerminner og lærer noe nytt på en morsom måte. Vi gleder oss til å ta imot nye og gamle elever i Sommerskolen, sier Silje Nilsen.

Åpnes av ordføreren

På mandag skal hun, sammen med ordfører Anne Lindboe og byråd for utdanning, Julie Remen Midtgarden, markere at Sommerskolen åpner dørene for 18. gang. Dette skjer på Marienlyst skole kl. 09.

Som i fjor har det vært lagt ned en ekstra innsats for å rekruttere og øke kjennskapen til Sommerskolen Oslo øst i byen.

– Vi er veldig fornøyde med at deltakerne fra Oslo øst har økt med 12 prosent i år sammenliknet med i fjor. Det har vært veldig viktig for oss å nå ut til de som ikke har hatt kjennskap til oss fra før. Dette er et arbeid vi skal fortsette med de neste årene, sier Nilsen.

I fjor opplevde Sommerskolen en gledelig økning i interesse blant de eldste elevene – den positive utviklingen har fortsatt i år.

– Antall søkere på 7 til 13. trinn har økt med 657. Det er en svært gledelig økning, og viser at vi nå treffer bedre med kurstilbudet også i denne aldersgruppen, sier Nilsen

• Gratis tilbud til alle elever på 1.–13. trinn som går på skole eller bor i Oslo.
  • Sommerskolen blir i år arrangert for 18. gang.
  • Sommerskolen skal støtte opp om skolens arbeid med faglig og sosial læring, utover det ordinære skoleåret.
  • Kursene gjennomføres i de to første ukene etter skoleslutt og de to ukene før skolestart (ukene 26, 27, 32 og 33).
  • Påmeldingen ble gjennomført fra 11. til 21. mars. Det er fortsatt mulig å melde seg på ledige plasser til uke 32 og 33.

• Totalt planlagte plasser: 18 500 (mot 17 789 i 2023)
  • Totalt antall søkere (inkludert ventelisteplasser): 20 682 (mot 18 914 i 2023)
  • Antall elever med tilbud plass etter stengt påmelding: 16 598 (mot 15 409 i 2023)
  • Antall elever påmeldt i Oslo øst: 5008 (mot 4453 i 2023)