Utdanningsetaten foreslår større endringer i Osloskolen
I likhet med resten av landet blir det færre barn i Oslo. Antall elever i grunnskolen synker. Det er forventet om lag 2900 færre elever i grunnskolen til skolestart 2028, sammenliknet med 2024.
Pressemelding / Publisert: 13.03.2025
Av Utdanningsetaten — Skole og utdanning
Det betyr at det ikke er behov for like mange skoler. I tillegg har Oslo kommune en krevende økonomisk situasjon. Det er ikke økonomisk bærekraftig å ha for mye ledig kapasitet i Osloskolen.
Foreslår å legge ned fem skoler
På bakgrunn av dette er det behov for å gjøre større endringer i skolestrukturen i Oslo. Utdanningsetaten foreslår både å legge ned skoler, endre skoletyper og stoppe bygging av planlagte skoler.
– Det er ingen lett beslutning å foreslå så store endringer, som påvirker så mange av våre elever og ansatte. Vi har full forståelse for at disse forslagene kommer overraskende på mange, og at mange kan bli lei seg og usikker på hva som skjer videre, sier direktør i Osloskolen, Marte Gerhardsen.
På bakgrunn av grundige vurderinger, foreslår Utdanningsetaten å legge ned Trosterud, Maridalen, Sørkedalen, Nordpolen og Møllergata skoler. Felles for Trosterud, Nordpolen og Møllergata skoler, er at de ligger i områder med mye ledig kapasitet. Møllergata, Sørkedalen og Maridalen skoler har lave elevtall. Alle elevene ved disse skolene vil få et godt skoletilbud ved sine nye skoler.
– Skolen er viktig i nærmiljøet til barn og unge, og mange elever kan bli bekymret for om de får gå i klasse med de kjenner, hva som skjer med læreren deres og hvilken skole de skal gå på, sier Gerhardsen.
I vurderingene har vi lagt vekt på kriteriene fysisk læringsmiljø, skolevei og trafikksikkerhet, skolens rolle i nærmiljøet, størrelsen på fagmiljøet, økonomi og klimakonsekvenser. Det aller viktigste kriteriet er kvaliteten i opplæringstilbudet til elevene.
I tillegg foreslår vi større endringer ved 19 skoler i Oslo. Det kan være å gjøre om en barneskole til en ungdomsskole, fordi vi ser at vi får færre barn i et område. Når vi gjør endringer ved en skole, påvirker det skolene og nærmiljøet i området og vil derfor påvirke mange av skolene våre.
I planen foreslår vi også å stoppe fem planlagte byggeprosjekter, for å spare store drifts- og investeringskostnader. Vi foreslår å stoppe utbyggingen av Hoff, Frysja, Verdensparken og Holtet skoler, og ikke etablere nybygg på Mortensrud.
Ønsker innspill
– Osloskolen skal være den beste i landet til å løfte alle elever og utjevne sosiale forskjeller. Vi skal sikre at elevene våre lærer, mestrer og trives i skolen.
– Med nedgang i elevtall og behov for ansvarlig styring fremover, må vi vurdere hvordan skolestrukturen kan tilpasses for å sikre en robust skole. Byrådet har derfor bedt Utdanningsetaten utrede dette. Nå sendes den faglige anbefalingen på høring. Jeg håper mange elever, foreldre og ansatte deltar i høringen før vi får saken til politisk behandling før sommeren, sier byråd for utdanning, Julie Remen Midtgarden (H).
Utdanningsetaten oppfordrer alle som har synspunkter til å si hva de mener og komme med innspill. Innspillene er viktig, slik at vi sikrer at vi gjør en best mulig beslutning.
– Det er viktig å påpeke at dette er forslag, og vi er nå opptatt av å få innspill fra foreldre, elever og nærmiljøet. Det kan komme fram perspektiver som vi ikke sett, sier Marte Gerhardsen.
Forslagene er nå sendt på høring med høringsfrist 14. mai 2025.
Elevenes skolehverdag er det viktigste
I alle forslagene vi har kommet fram til, har vi vært opptatt av å sikre at elevenes skolemiljø blir godt ivaretatt.
– Vi har involvert både foreldre og elever, for å få innspill til hva vi må vektlegge når vi skal gjøre denne type endringer. Disse innspillene har vært sentrale for de forslagene vi har kommet fram til, sier Gerhardsen.
For å se alle forslag og status på pågående prosjekter, se Utdanningsetatens høringsforslag her.
Om skolebehovsplanen
Elevtallsframskrivingene viser overkapasitet i grunnskolen i Oslo de neste tjue årene. Det innebærer at det er behov for å avvikle eksisterende skoler, endre skoletyper og stoppe bygging av planlagte skoler og utvidelser. Samtidig er det i andre deler av byen fortsatt behov for flere skoler, særlig i byutviklingsområdene.
Utdanningsetaten har på oppdrag fra Byrådet utredet hvilke muligheter som kan gjøres for å tilpasse skolekapasiteten etter elevbehovet. Målet er å sikre at vi får riktig skolekapasitet i Oslo kommune de neste årene. I tillegg er det viktig å få ned investeringskostnader og kostnader knyttet direkte til drift av skoler.