Byutvikling

– Utenriksfergeterminal på Kongshavn er positivt for byen

– Byrådet mener at en felles terminal for utenriksfergene på Kongshavn er den beste løsningen for Oslo, sier byrådsleder Eirik Lae Solberg.

Pressemelding / Publisert: 25.03.2025

Av Byrådsavdeling for byutvikling

Illustrasjon over hvordan Vippetangen kan bli. Viser blant annet mer grønt og offentlige byrom. Dette er kun en illustrasjon, det blir ikke akkurat slik.
Illustrasjon over Vippetangen som viser muligheter for hvordan det kan bli. Dette er kun en illustrasjon, det blir ikke akkurat slik. Bilde: Drone profs og LINK arkitektur AS for Oslo kommune.

– Ved å samle mye av havnevirksomheten frigjøres store arealer til rekreasjon, næring og byutvikling. Det er helt i tråd med visjonen om Fjordbyen, og det vil gjøre Oslo til en enda bedre by å bo i, sier byrådslederen.

– Når dagens fergeterminaler flyttes, får vi en lang og sammenhengende havnepromenade langs sjøen gjennom hele fjordbyen. På Vippetangen tar vi dessuten bedre hensyn til Akershus festning som et viktig historisk og nasjonalt kulturminne, sier byråd for finans Hallstein Bjercke.

– Det er ikke lenger riktig å ha store avstengte terminalområder i sentrum. Nå får vi frigjort arealer tett på byen som vil bli attraktive områder for publikum, sier byråd for byutvikling James Stove Lorentzen.

– Dagens terminalområder vil bli en naturlig del av byen. Vippetangen vil knyttes bedre til Kvadraturen og vil øke bylivet i området. Det er et stort potensial for blant annet park og offentlig byrom der. Hjortnes vil bli en del av det nye Filipstad med boliger, arbeidsplasser, park og ulike tilbud. Alt dette vil være positivt for byen, sier Stove Lorentzen.

Fergeterminalen på Kongshavn vil kunne fungere som en buffer mellom bolig- og rekreasjonsarealene på fremtidige Grønlikaia og havnedriften i sør. Terminalbygget vil dessuten kunne være et attraktivt sluttpunkt for Havnepromenaden.

Kongshavn er på 120 daa. En samlet fergeterminal trenger ca. 60 daa, slik at det fremdeles vil gjenstå ca. 60 daa til andre havneformål.

Klimavennlig transport

Utenriksfergene står for en betydelig del av godstransporten over Oslo havn. I 2023 fraktet for eksempel ColorLine gods som tilsvarer en tredjedel av alt gods som gikk over containerhavna i Sydhavna.

– Vi mener en fergeterminal på Kongshavn er best egnet til å håndtere økte godsmengder med utenriksfergene, og plasseringen nær det eksisterende jernbanesporet åpner for muligheter til omlasting som alternativene ikke har, sier byrådslederen.

– Vi ønsker å legge til rette for klimavennlig transport ved at store mengede varer kommer sjøveien. Da er det også viktig å legge til rette for rederiene, godstransportørene og for en smart avvikling i byen. Vi mener at Kongshavn er til det beste for byen, sier Bjercke.

Anbefaler å igangsette regulering

Etter hovedutredningen i 2022 er det gjennomført flere tilleggsutredninger. Noen forutsetninger har også endret seg. Byrådet har gjort en samlet vurdering av alt dette og mener at deres anbefaling er det beste for byen.

– Vi vet dette er en sak mange har sterke meningen om, men i et historisk perspektiv mener vi dette er den riktig og mest bærekraftige løsningen for Oslo. Derfor anbefaler vi at kommunen nå igangsetter reguleringsprosessen av en feles terminal på Kongshavn, sier byrådslederen.

Byrådet sender saken med byrådets anbefalinger til behandling i bystyret.

Pressekontakt