Politikk

Tariffoppgjøret 2020 - Enighet i meklingen i Oslo kommune

Det ble oppnådd enighet mellom Oslo kommune og KAH, UNIO, Akademikerne og YS-K under årets mekling.

Pressemelding / Publisert: 15.10.2020

Det ble kl. 02:30 i natt oppnådd enighet mellom Oslo kommune og KAH, UNIO, Akademikerne og YS-K under årets mekling. Resultatet innebærer et prosentvis tillegg på lønnstabellen på 0,9% minimum kr. 4.400 med virkning fra 1.5.2020. Rammen er på linje med frontfaget.

Byråd for finans Einar Wilhelmsen er fornøyd med at man i årets tariffrevisjon har fått til en modernisering og utvikling av avtaleverket innenfor områder som heltidskultur, ansiennitetsbestemmelser, kompetanse og pensjon.

— Jeg er svært fornøyd med at vi nå har kommet til enighet. Vi har fått på plass nye bestemmelser som blant annet tar opp i seg heltidskultur, kompetanse, og felles prinsippformuleringer om klima i protokollen. Det er jeg svært glad for, sier finansbyråd Einar Wilhelmsen (MDG).

Pensjonsspørsmålet har vært helt sentralt i dette oppgjøret. Opposisjonen har gjennom sine gjentatte forslag om innføring av innskuddspensjon i sine alternative budsjettforslag skapt utrygghet og usikkerhet for fremtidige endringer når det gjelder pensjon hos forhandlingssammenslutningene. Dette hadde nå kommet til et vippepunkt. Byrådet har kommet til at det nå var riktige å imøtekomme kravet om tariffesting av pensjon for å fjerne denne utryggheten og usikkerheten.

— Jeg har forståelse for arbeidstagernes ønske om å avtalefeste pensjon. Opposisjonspartiene, med Høyre i spissen, har over flere år fått sine alternative budsjetter til å gå opp ved å forutsette store endringer i ansattes pensjon, iblant nærmest over natten. Det er svært forståelig at dette vekker stor uro hos våre ansatte, derfor har vi valgt å imøtekomme kravet, avslutter Wilhelmsen.

Nina Gopinder Pannu, kommunikasjonsansvarlig byrådsavdeling for finans
telefon: 466 500 54