Styrker ladetilbudet for drosjenæringen og varetransport
Oslo kommune er i gang med å etablere 20 nye lynladere som vil bedre ladetilbudet for drosjer og varetransport.
Aktuelt / Publisert: 08.11.2024
Av Bymiljøetaten
For drosjenæringen er det viktig med rask lading. Med bygging av lynladere imøtekommer kommunen dette behovet. De nye laderne kommer i tillegg til 29 hurtigladerpunkter forbeholdt taxier.
Veitrafikken er den største bidragsyteren til klimagassutslippene i Oslo. Nullutslippskravet for drosjer som ble innført 1. november er et viktig virkemiddel for å få til en omstilling av kjøretøyparken.
Nye sentrumsnære lynladerstasjoner etableres her:
- Frognerstranda: 4 lynladere reservert for drosje og 2 lynladere som er tilgjengelig for alle. Planlagt åpnet før jul.
- Schwensens gate (St.Hanshaugen): 2 lynladere reservert for drosjer og 4 lynladere reservert for beboere. Planlagt åpnet før jul.
- Olav Vs. gate: 4 lynladerpunkter reservert for drosje (re-etablering) Planlagt åpnet våren 2025.
- Revierkaia: 10 lynladere reservert for tyngre kjøretøy, inkl. lastebil, turbusser og større varebiler. Åpent for drosjer og varebiler på kveld- og nattestid. Planlagt åpnet våren 2025.
I tillegg kommer det en ny lokasjon i Maridalsveien med 6 lynladere. Denne vil være åpen for alle elbilister, også drosjer. Det er allerede etablert 4 lynladere for taxi på Hammersborg Torg. Disse er satt i prøvedrift.
– Kommunen er godt i gang med å etablere flere ladeplasser for elektriske drosjer, slik næringen har etterlyst. Ladetilbudet i byen har blitt mye bedre de siste årene, og byrådet vil styrke tilbudet av hurtig- og lynladere ytterligere, noe som også kommer drosjenæringen til gode, sier Marit Vea, byråd for miljø og samferdsel.
Kommunen samarbeider med private hurtigladeroperatører i arbeidet med å bygge ut ladeinfrastrukturen i Oslo. Bymiljøetaten har inngått avtale med danske Stella Energy om etablering og drift av de nye lynladestasjonene.
– Vi er glade for å kunne samarbeide med Stella om å levere ladeinfrastruktur for byens kommersielle aktører. Stellas erfaring fra Danmark og drosjenæringen er akkurat det vi trenger for å sikre at transportsektoren fortsetter omstillingen til null utslipp, sier Sture Portvik, prosjektleder for elmobilitet i Bymiljøetaten.
– De fire nye stasjonene får ultrahøy ladefart og egne plasser til vare- og nyttekjøretøy og taxi. Flere av de nye lynladerne er åpne for alle, mens andre er reservert og skreddersydd for drosjer, varebiler og bilflåter som skal betjene næringsliv og kunder sentralt i byen, sier Kenneth Herschel, CEO i Stella.
Flere tiltak for elbillading i Oslo
Oslo kommune har lenge jobbet med å forbedre ladeinfrastrukturen for elbiler. Byen har som mål å være utslippsfri innen 2030. For å nå dette målet, har kommunen satt i gang flere tiltak for å tilrettelegge for elbillading, inkludert bygging av nye ladeplasser og oppgradering av eksisterende ladepunkter.
Kommunen bidrar i tillegg til bygging av ladeinfrastruktur på privat areal gjennom egne tilskuddordninger for hjemmelading i borettslag og sameie, hjemmelading for drosjeeiere, og tilskudd til hurtigladere for drosjer og lastebiler på privat grunn
I tillegg kommer all annen ladeinfrastruktur som bygges ut i privat regi som på parkeringsplasser, kjøpesenter og arbeidsplasser samt hurtigladere. Disse segmentene øker jevnlig tilbudet til publikum.
I 2024 har kommunen en kampanje på ladeordningene for personbiler, drosjer og varebiler. Borettslag og sameier får inntil 50 prosent i tilskudd til å etablere ladeinfrastruktur til elbiler.