Samarbeidsavtale om utvikling av byrom og veinett ved Oslo S
Statens vegvesen og Oslo kommune ved Bymiljøetaten har signert en avtale om å se på hvilke muligheter det er for utvikling av byrommene og det statlige og kommunale veinettet ved østsiden av Oslo S.
Pressemelding / Publisert: 12.02.2025
Av Bymiljøetaten

– Byrådet har som mål å få revet mest mulig av Nylandsbrua og styrke området rundt Oslo S og Schweigaards gate. Dette er en del av sentrum som dessverre har vært forsømt i alt for mange år, i skarp kontrast til byutviklingen langs fjorden. Jeg er glad for avtalen og ser den som første steg i retningen av å løfte og forbedre dette viktige området, sier byrådsleder Eirik Lae Solberg (H).
– Det er bra å ha fått på plass et formalisert samarbeid mellom Oslo kommune og staten om Oslo S -området, som er det viktigste knutepunktet i Norge. Oslo S må bli triveligere, tryggere og ikke minst bedre tilrettelagt for gående og syklende, sier byråd for miljø og samferdsel Marit Vea (V).
– For Statens vegvesen er det viktig å finne gode løsninger som ivaretar Riksvegens rolle og funksjon, samtidig som vi bidrar til å styrke Oslo S som et nasjonalt kollektivknutepunkt, sier Fred Anton Mykland, avdelingsdirektør transport og samfunn. Statens vegvesen vil legge vekt på en god kobling mellom Operatunnelen og Oslo S, samfunnssikkerhet og beredskapsbehov og fremkommelighet for kollektivtrafikken rundt Oslo S. I tillegg vil Statens vegvesen også bidra til god byutvikling.
Arbeidet vil inngå som grunnlag for en senere reguleringsplan for statlige og kommunale gater og byrom i knutepunktet og byutviklingsområdet Oslo S. Hensikten med samarbeidet er å finne løsninger som bygger opp under og styrker kollektivknutepunktet Oslo S, legger grunnlag for byutvikling og ivaretar lokalmiljø og byliv.
Samarbeidsprosessen skal ende opp i en rapport med behovsanalyse og vurderinger av alternativer. Det skal sees spesielt på Nylandsbrua og Schweigaards gate. I tråd med avtalen, skal rapporten være ferdigstilt 1. oktober, 2025.