Salg, servering og skjenking

Større fleksibilitet for utelivsansatte som skal ta Salutt-kurset

Ved å legge Salutt-kurset som videoer på nett er det blitt enklere for utelivsansatte å ta kurset. Nå kan alle se, høre og lære når og hvor det passer best og i eget tempo - uten påmelding!

Aktuelt / Publisert: 13.05.2024

Av Skatt og næring — Næringsetaten

Tre glade utelivsgjester skåler over et bord.
Salutt-kurset styrker utelivsansattes forståelse for alkoholregelverket og finnes nå som videoer på nett på både norsk og engelsk. Bilde: Nikolai Kobets Freund / Oslo kommune.

Alle har nå tilgang til både norsk og engelsk versjon av Salutt-kurset når som helst, direkte fra sin egen PC, nettbrett eller mobil. Det er viktig å merke seg at for å få Salutt-kursbeviset må hver enkelt melde seg på Salutt-prøven via Næringsetatens nettsider.

Oslo kommunes Salutt-kurs er laget for å styrke utelivsansattes forståelse av alkoholregelverket, og bidra til et trygt uteliv for både ansatte og gjester. Kurset er obligatorisk for både heltids- og deltidsansatte som jobber på Oslos utesteder etter klokken 01:00, og som har med alkoholskjenking å gjøre.

Etter kurset må hver enkelt melde seg opp til Salutt-prøven, og påmeldingsknappen ligger under videoene. Prøven koster 200 kroner (1 krone for studenter) som betales med Vipps ved påmelding. Prøven tas der man selv ønsker det, via egen PC, nettbrett eller mobil. Alle som består prøven får tilsendt et prøvebevis på e-post.