Bystyret

Snublesteinprosjektet får Oslo bys kulturpris

Jødisk Museum mottar Oslo bys kulturpris for sitt arbeid med Snublesteinprosjektet. De fem mottakerne av Oslo bys kunstnerpriser er Lars Ø. Ramberg, Elina Krantz, Søndre Aas gård og miljøsenter, London Pub og Bislet Bok.

Pressemelding / Publisert: 24.03.2023 / 31.08.2023

Av Bystyrets sekretariat

Oslo bys kulturpris

Jødisk Museum mottar Oslo bys kulturpris for Snublesteinprosjektet, som siden 2010 har gjort en fremragende innsats med å plassere, forvalte og vedlikeholde de 465 snublesteinene i Oslo.

- Det at Snublesteinprosjektet hedres med Oslo bys kulturpris, kjennes veldig riktig. Den siste steinen i Oslo ble lagt ned litt før jul, etter at Jødisk museum brakte prosjektet og Gunter Demnig til Oslo i 2010. Snublesteinene er en påminnelse om at Holocaust også foregikk her i Oslo, i våre nabolag, i våre bygårder. Hver stein har et navn, og minner oss på det grusomme som skjedde. Oslo glemmer ikke, og vi skal fortsette å si deres navn, slik at de holdes i live, sier leder for kultur- og utdanningsutvalget, Eivor Evenrud.

Kulturprisen deles årlig ut til en person, gruppe eller kulturvirksomhet som gjennom lengre tid, minst 3 år, har gjort en særlig fremragende innsats innen kunst, vitenskap eller annet kulturarbeid i byens eller landets kulturliv. Prisen har vært delt ut siden 1966 og består av et diplom og 150 000 kr.

Oslo bys kunstnerpriser

• Lars Ø. Ramberg får Oslo bys kunstnerpris for sin innsats innen billed- og installasjonskunst, med verk som gjennom omfang og kvalitet skaper undring, beundring og kontrovers, men aldri likegyldighet.
  • Elina Krantz får Oslo bys kunstnerpris for sin innsats med å etablere stand-up som en viktig del av humorbransjen og populærkulturen i Oslo og Norge.
  • Søndre Aas gård og miljøsenter får Oslo bys kunstnerpris for sin innsats med å fremme friluftskultur blant barn og unge, og å være et sentralt samlingssted i bydel Søndre Nordstrand. Pressemelding Oslo kommune fredag 24. mars 2023
  • London Pub får Oslo bys kunstnerpris for sitt mangeårige og viktige arbeid til Oslos utelivsscene og kulturliv.
  • Bislet Bok får Oslo bys kunstnerpris for fremragende innsats med å formidle stor litteratur til alle som liker å lese, til tross for sin beskjedne størrelse og uavhengige status i bokbransjen.

Kunstnerprisene deles årlig ut til personer, grupper eller kulturvirksomheter som i det siste eller de seneste årene har gjort en fremragende innsats innen Oslos kunstliv. Prisene har vært delt ut siden 1978 og består av et diplom og 75 000 kr.

Prisutdeling 13. april

Prisene deles ut under en høytidelig lunsj i Oslo rådhus den 13. april fra kl. 12.00. Ordfører Marianne Borgen og leder for kultur- og utdanningsutvalget, Eivor Evenrud, står for utdeling av prisene. Presse kan være til stede under arrangementet ved akkreditering, send e-post til kommunikasjon@oslobystyre.no innen 12. april kl. 14.00.

Du kan laste ned bilder av alle prismottakere fra dette Flickr-albumet.

Fotokreditering vil stå under hvert bilde. Bilder fra arrangementet vil publiseres i samme album og kan brukes redaksjonelt mot kreditering, foto: Sturlason/Oslo kommune.

Sofie Nygaard Skeie, kommunikasjonsrådgiver i Bystyrets sekretariat, telefon: 976 89 664, epost: sofienygaard.skeie@oslobystyre.no

Les mer om Oslo bys kulturpris og kunstnerpriser.