Salg, servering og skjenking

Samarbeidsavtale for et trygt uteliv

Oslo kommune og Oslo politidistrikt har inngått en ny samarbeidsavtale for å gjøre utelivet tryggere.

Aktuelt / Publisert: 29.08.2024

Av Næringsetaten

Oslo politidistrikt og Oslo kommune jobber sammen for ettryggere uteliv
Jan E. Thomassen (enhetsleder for utlending og forvaltning, Oslo politidistrikt), Britha Røkenes (etatsdirektør Næringsetaten), Lasse Johnsen (politikontakt med ansvar for næringsliv, enhet Sentrum). Bilde: Ingunn Monstad / Oslo kommune.

Forebyggende arbeid og felles kontroller er blant tiltakene som skal bidra til å forhindre straffbare forhold og uforsvarlig drift på skjenkesteder hvor risikoen er høy.

- Jeg er godt fornøyd med at en ny samarbeidsavtale mellom Oslo kommune ved Næringsetaten og Oslo politidistrikt nå er kommet på plass. Avtalen representerer et godt bidrag til et trygt uteliv for alle i Oslo i årene som kommer, sier Jan Eirik Thomassen, enhetsleder for Fellesenhet for utlending og forvaltning i Oslo politidistrikt.

- Et av Næringsetatens hovedmål er å bidra til et trygt, attraktivt og inkluderende by- og uteliv med ansvarlige drivere. Dersom vi skal lykkes med dette arbeidet er vi avhengig av god dialog og samarbeid med Oslo politidistrikt. Denne avtalen forankrer det gode samarbeidet vi allerede har, sier Britha Røkenes, direktør i Næringsetaten.

Kommunen og politiet jobber sammen

Politiet og Næringsetaten skal ha felles møter, utveksle opplysninger og tips, sørge for opplæring av tjenestepersoner og gjennomføre felles kontroller. Formålet er å trygge samfunnet ved å redusere overskjenking og skjenking til mindreårige, forhindre vold, ordensforstyrrelser og uforsvarlig drift av utesteder gjennom forebyggende aktiviteter.

Forebyggende arbeid

Næringsetaten og politiet har et felles mål om at veiledning og kontrollvirksomhet skal ha en forebyggende effekt som forhindrer straffbare forhold, risikoutsatt drift og andre kritikkverdige forhold i utelivet i Oslo.

Det er særlig utesteder med høy risiko for vold og ordensforstyrrelser i forbindelse med skjenking av alkohol, som vil få veiledning av politiets utelivskontakter og Næringsetatens skjenkekontrollører.

Ansatte i Oslo politidistrikt og Oslo kommune jobber sammen for et trygt uteliv
Oslo politidistrikt og Oslo kommune jobber sammen for et tryggere uteliv. Bilde: Ingunn Monstad / Oslo kommune.

Fra venstre: Kristina Klæboe (teamleder for vandel og samarbeid, Næringsetaten), Kristian Ackenhausen (teamleder for oppfølging og veiledning, Næringsetaten), Jan Eirik Thomassen (enhetsleder for felles enhet for utlending og forvaltning, Oslo politidistrikt), Marius Gaarde (seksjonsleder ved seksjon for forvaltningskontroll, Oslo politidistrikt) Britha Røkenes (etatsdirektør, Næringsetaten), Anders Aurmo (avdelingsdirektør alkohol og tobakk, Næringsetaten), Lasse Johnsen (politikontakt med særskilt ansvar for næringsliv, enhet Sentrum, Oslo politidistrikt), Ingrid Baklid (jurist II i Næringsetaten), Kjersti Westerhus (seniorrådgiver, avsnitt for forvaltningskontroll, Oslo politidistrikt).