Natur, kultur og fritid

Samarbeid skaper sommerminner: Bydelen og frivilligsentralen engasjerer barn og ungdom

Idet vi trår inn i frivilligsentralen sammen med leder av BU, Ola Mannsåker, omfavnes vi av en bølge av glede. Hele gårdsplassen er fylt med aktiviteter for barn- og unge. Her møter vi Karin, Vidar og Ibtisam som til daglig jobber ved sentralen, sammen med flere frivillige og unge i arbeid. Sommeren har vært alt annet enn tilfeldig – den har blitt formet gjennom det sterke partnerskapet mellom Holmlia Nærmiljøsenter og Frivilligsentral og bydelen.

Aktuelt / Publisert: 18.08.2023

Av Bydel Søndre Nordstrand

Vi ser BU-leder Ola Mannsåker sammen med Ibtisam, Kari og Vidar
BU-leder Ola Mannsåker med Karin Thomassen, Ibtisam Najjar og Vidar Brochs fra Holmlia Nærmiljøsenter og Frivillighetssentralen. Bilde: Marius Pettersen/ Oslo kommune.

Et Solid Partnerskap

– Sommeren har utvilsomt vært en suksess på Holmlia Nærmiljøsenter og Frivilligsentral. Senteret har vist sin evne til å samle lokalsamfunnet og tilby meningsfulle aktiviteter for alle aldre. Samarbeidet mellom frivillige organisasjoner og det offentlige har vært avgjørende, og til tross for økonomiske utfordringer håper jeg på fortsatt aktivitet for slike viktige tilbud i nabolaget, uttaler Ola Mannsåker, leder av bydelsutvalget i Søndre Nordstrand.

Partnerskapet har vært avgjørende for Holmlia Nærmiljøsenter og Frivilligsentrals suksess. Det økonomiske tilskuddet tildelt av Bydelsutvalget før påsken har vært viktig. Det har reddet driften og har muliggjort meningsfylte sommeraktiviteter for barn og unge. Denne støtten har ikke bare gjort det mulig å drive, men også gjort det mulig å arrangere begivenheter som har samlet et stort antall engasjerte unge deltakere.

Ibtisam, Ola og Vidar ser på hverandre utenfor Frivillighetssentralen.
Ibtisam, Vidar og Ola. Bilde: Marius Pettersen / Oslo kommune.

Aktivitet skaper minner for livet

– Samarbeidet med bydelen er av stor betydning for oss. Tilskuddet vi mottok i vår fra bydelsutvalget var avgjørende for gjenåpningen og videreføring av aktiviteter. Vi er også stolte av å ha ansatt Karin Thomassen og Ibtisam Najjar som er primus motorer for å skape aktivitet på sentralen. Vi har kunnet tilby faste sommeraktiviteter som har blitt populære og svært godt besøkt, sier Vidar G. Brochs, styreleder ved sentralen.

– Midlene har gitt muligheten til å tilby varierte arrangementer som har spredt glede og skapt fellesskap blant unge i bydelen, forklarer Brochs.

De har arrangert aktivitetsdager for barn- og unge, strikkeklubb sammen med NAV, miljøverngruppe med de unge, kvinneforum, servert lunsj på torsdager, åpnet for barnebursdager og kan blant annet friste med bydelens kuleste zipline. I tillegg har midlene blitt brukt til å gi over 20 unge meningsfulle sommerjobber ved sentralen. Fokuset på ungdommen har ikke bare skapt minner, men også gitt viktige ressurser tilbake til lokalsamfunnet.

Vi ser et stativ med plakater fra Frivillighetssentralen.
Det er mye som skjer på Frivillighetssentralen. Bilde: Marius Pettersen / Oslo kommune.