Helse og omsorg

Oslo vest frivilligsentral er offisielt åpnet

Med stor stil kunne det nyeste tilskuddet på frivillighetskartet i bydelen offisielt åpne dørene. Åpningen fant sted i sentralens lokaler i Pilotveien 6 på Hovseter.

Aktuelt / Publisert: 03.10.2024 / 03.10.2024

Av Bydel Vestre Aker

Åpning av Oslo Vest Frivilligsentral
Mari Wigaard, daglig leder Oslo Vest Frivilligsentral. Bilde: Julie Kjellberg.

På programmet stod demenskoret, vara-ordfører, samt bydelens politiske og administrative ledelse. Med et flott innhold på arrangementets gjesteliste ble det en storslått og rørende åpning av den nye frivilligsentralen. Daglig leder Mari Wigaard introduserte oss til nyoppussede lokaler i Pilotveien.

Frivillig innsats og bærekraft

Male-jobben har blitt utført av frivillige og interiøret er hentet på Smestad gjenbruksstasjon. Publikum smilte godt da de ble minnet på at interiøret faktisk kunne være deres tidligere eie. Undertegnede fikk selv inntrykk av at stedet hadde hatt besøk av eventyrlig oppussing. Et fantastisk eksempel på hva man kan få til med fokus på frivillighet og bærekraft. Det var til og med rigget en egen gjenbruks-butikk med bøker og klær.

Til det aller viktigste. Nemlig introduksjonen av de som står i sentrum av det hele, nemlig de frivillige. På kort tid har Wigaard klart å samle et stjernelag av frivillige som stod for så å si hele gjennomføringen av arrangementet. Wigaard presenterte stolt teamet sitt av frivillige. Her introduserte hun ildsjeler som bidrar med å virke som kokker, sangpedagoger, besøksvenner og mye mer.

Frivillige gjør seg klar til åpningen
Frivillige gjør seg klare til åpning av Oslo Vest Frivilligsentral. Bilde: Julie Kjellberg.

Behovet for frivillige

Det faktum at bydelen består av svært mange barn og unge, og vi får en stor økning av eldre gjør det viktigere enn noen gang at vi har et fungerende samarbeid med frivilligheten. Her er det det et stort potensiale i jobben som legges ned hos frivilligsentralene. Behovet for å mobilisere gode frivillige i alle aldre er der, og samarbeidet mellom bydel og frivillighet blir veldig viktig i tiden som kommer. Både bydelsleder Husebye og varaordfører Ofstad trakk frem dette i sine taler, men la vekt på at seniorer i stor grad vil være en ressurs for frivilligheten og jobben som må gjøres i samarbeidet med det offentlige.

Demenskoret og trim som underholdning

På programmet stod som nevnt demenskoret. Koret som de fleste av kjenner gjennom NRK-serien med samme navn, rørte alle de fremmøtte. Korets leder, Kim Wigaard, introduserte seg som bror av sentralens daglige leder. Han ledet selv koret til en fantastisk fremførelse av kjente og kjære sanger. En rørende og flott konsert som ba opp til allsang i salen. Skal vi tro sentralens daglige leder jobbes det med å se på etableringen av et demenskor i bydelen. Det er spennende.

Et noe mer overraskende innslag fikk vi av bydelens fysioterapeut, Bettina Holt. Ikledd rosa kostyme ledet Holt an fellestrim for alle fremmøtte. Passende akkompagnert av ABBA fikk hun virkelig med seg hele publikummet og demonstrerte biter av et samarbeid vi gleder oss stort til å se mer av i fremtiden.

Konsert med demenskoret
Konsert med demenskoret. Bilde: Julie Kjellberg.

Spennende samarbeid mellom bydel og frivilligheten

Etter en herlig treningsøkt tok Holt selv mikrofonen og skrøt av sin nye samarbeidspartner fra scenen. Dette ville også bydelsdirektør, Ellen Iren Oldereid, være med på og hun overrakte blomster til sentralen. Skal vi tro på innholdet i talen til både Holt og Oldereid, kan vi forvente mye av samarbeidet mellom bydel og frivilligheten i tiden som kom kommer.

Bydelen har med frivillighetskoordinator og Vestre Aker frivilligsentral på Vinderen allerede et fruktbart samarbeid. Nå har vi to sentraler og muligheten er uendelige. Vi gleder oss stort til å se hvor dette bærer.

Ellen Iren Oldereid og Bettina Holt
Ellen Iren Oldereid og Bettina Holt. Bilde: Julie Kjellberg.

Vil du vite mer om frivillighet i bydelen eller bli frivillig selv?

Da kan du ta kontakt med bydelen eller en av frivilligsentralene direkte.

Marianne L'Orsa Kragstad

Frivillighetskoordinator