Byutvikling

Natur- og kulturverdier på Nedre Bekkelaget og øyene

– Det er viktig for oss å ta vare på de unike natur- og kulturverdiene på Nedre Bekkelaget og øyene – og finne løsninger for skjøtsel og unngå ekspropriasjon, sier byråd for byutvikling.

Pressemelding / Publisert: 16.08.2024

Av Byrådsavdeling for byutvikling

Kyst med badehus.
Området. Bilde: Plan- og bygningsetaten / Oslo kommune.

– Det er viktig for oss å ta vare på de unike natur- og kulturverdiene på Nedre Bekkelaget, Ormøya, Malmøya og Ulvøya. Samtidig er det viktig å finne løsninger for skjøtsel og at vi unngår ekspropriasjon, sier byråd for byutvikling James Stove Lorentzen.

I dag gjelder en rekke reguleringsplaner fra 1930- til 1990-tallet i området. Den nye planen omfatter omtrent 620 eiendommer og et flertall av disse eiendommene er allerede utnyttet mer enn gjeldende reguleringsplaner tillater.

Området har unike naturverdier i nasjonal sammenheng med blant rødlistede naturtyper og truede arter. Særlig har Malmøya og deler av Ormøya også spesielle geologiske verdier.

I tillegg har området mange verneverdige kulturminner og kulturmiljø. Dette gjelder helhetlige bebyggelsesstruktur, boliger med hageanlegg og et rikt badehusmiljø. Av rundt 530 boligtomter har omtrent 170 kulturminneverdier. Store deler av natur- og kulturminneverdiene er lokalisert til boligeiendommer, strandsonen og sjøen.

Den nye planen

Byrådet har gjennomgått planforslaget og alle innspillene fra publikum nøye. Byrådet ønsker å høre en rekke innspill og mulige endringer før de kommer med sin endelige innstilling. Høringsperioden blir 16. august – 6. september 2024. – Det har vært et stort lokalt engasjement og det har kommet mange høringsinnspill til det nye planforslaget. Vi har sett grundig igjennom innspillene og ønsker gjøre noen endringer. Før vi kommer med vår endelige innstilling vil vi gjerne ha tilbakemeldinger på innspillene, slik at vi får et godt beslutningsgrunnlag før vi sender vår endelige innstilling til bystyret, sier byråden.

– Vi kan ikke se at ekspropriasjon av privat eiendom er nødvendig som følge av denne reguleringsplanen. Dugnadstradisjonen i dette området er sterk og har ført til godt vedlikehold på øyene. Vi har stor tro på at vedlikehold kan føres videre gjennom skjøtselsplaner med kommunen. Et godt eksempel er Sydstranda som blir tatt veldig godt vare på av Ulvøy vel, sier Stove Lorentzen.

Byrådet foreslår at grøntområder og naturverdier sikres for framtiden. Det er lagt inn hensynssoner for å bevare badehus og kulturmiljøet i strandsonen, samtidig som strandsonen ikke skal bygges ned og privatiseres ytterligere. Den nye planen åpner fortsatt for noe utvikling.

Det er viktig for byrådet å få tilbakemeldinger før de tar stilling til sitt endelig forslag.

Send tilbakemeldinger til byrådet

Du kan sende innspill på e-post til postmottak@pbe.oslo.kommune.no senest innen 6. september 2024.

• Forbudet mot nye stier på Malmøya skal gjelde hele øya og ikke kun sørsiden. Bestemmelsen skal ikke være til hinder for nye stier til friområdene på de kommunale eiendommene Brattodden og Bakken. Forslaget skal heller være til hinder for omlegging av stier ved Flisebukta der dette er nødvendig for å ivareta fugle- og dyreliv.
  • Byrådet ønsker å innhente synspunkter på om eksisterende byggegrenser beholdes og på om byggegrenser innenfor H570-områdene fjernes. Byrådet ønsker å høre dette spesielt fordi det har kommet innspill om byggegrenser.
  • Muligheten for en sekundærbolig i frittstående bygg på samme tomt beholdes. Forslaget innebærer at sekundærbolig på inntil 55 m2 tillates på tomter med bare en boenhet.
  • Hagearbeid tillates innenfor de opparbeidede hagegrenser også i naturhensynsone H560, slik det er i kulturhensynsone H570.
  • Forbudet mot oppbevaring av kajakk og padlebrett til eget bruk i grøntstrukturområder tas ut av planbestemmelsene.
  • Hager som er foreslått omregulert fra boligområder til grøntstruktur reverseres. Det legges inn hensynssoner på de aktuelle områdene med tilstrekkelig restriktive bestemmelser for å sikre naturverdiene. I hensynssonene forbys terrenginngrep.
  • VNS-områdene (Naturområde i sjø og vassdrag med tilhørende strandsone) på Malmøya og Ulvøya endres til BSV-områder (Bruk og vern av sjø og vassdrag med tilhørende strandsone). Det betyr at bruk og aktiviteter i større grad tillates.
  • Plankart for Nedre Bekkelaget endres slik at feltet «offentlig turdrag» reguleres til boligformål.
  • Solvangveien 1a – Byggegrense endres slik at det tillates ett bygg mot øst og ett bygg mot Solvangveien i vest for å sikre siktlinje fra den bevaringsverdige bebyggelsen.
  • Solvangveien 3, det legges til rette for etablering av ny bolig øst på eiendommen. Hensynssone og regulert byggegrense må justeres for å legge til rette for dette.
  • Området avsatt til turdrag (TD) mellom eiendommene med adresse Alvheimveien 14 og Alvheimveien 11 tas ut av plankart og erstattes med boligformål.
  • P1 Park på gnr./bnr. 197/678 på Nedre Bekkelaget justeres slik at det legges til rette for to nye boliger i tråd med eiers høringsinnspill.
  • Plankart for Ulvøya endres slik at «offentlig» utgår for turdraget fra Måkeveien til N6 ved Måkeveien 58.
  • Den lille stranda på friluftsområdet ved Ormsundbrua endres slik at «offentlig» tas ut av plankartet.
  • Den bratte trappa i turdraget fra Ormøybakken til Malmøysundet endres, slik at «offentlig» tas ut av plankartet.

Byrådet ønsker tilbakemeldinger før de sender sin endelige innstilling til byutviklingsutvalget. Det er bystyret som vedtar planen endelig.

for Byrådsavdeling for byutvikling

Kristine Langfjord, kommunikasjonsrådgiver