Gate, transport og parkering

Nå har vi også aldersvennlig transport!

Endelig er aldersvennlig transport på plass i Bydel Nordstrand og Bydel Søndre Nordstrand. Aldersvennlig transport er en dør-til-dør-bestillingstransport for innbyggere over 67 år.

Aktuelt / Publisert: 05.09.2024

Av Bydel Søndre Nordstrand

Bussen
Damene på Prinsdal seniorsenter ville ta en titt på bussen, før turen startet. Bilde: Bydel Søndre Nordstrand.

Sjåfør Jan Åge Brevik kjørte så innom Holmlia Senter og Mortensrud Senter, hvor seniorveiledere Jolanda Hoogerhuis og Gudrun Barlund Broback, Ruter-representant Vegard Kilvær og bystyremedlem Øyvind Håbrekke (KrF) delte ut informasjon om det nye tilbudet til innbyggere.

Bilde av sjåfør Jan Åge Brevik
Jan Åge Brevik har vært sjåfør i 4 år og har tidligere drevet med skolekjøring. Nå har han begynt fast med aldersvennlig transport. Bilde: Bydel Søndre Nordstrand.
"Det er veldig trivelig, fordi det er mye eldre folk som er veldig pratsomme som forteller om livet sitt."
Jan Åge Brevik

Han merker at de gangene han har kjørt tidligere så er kundene veldig positive til tilbudet.

- Det at de betaler vanlig honnørbillett, samtidig som det blir lettvint å komme seg til kjøpesenter, på eldretreff, eller bare på et besøk hos venner syns de er positivt.

Etter et stopp på Mortensrud gikk turen så innom Ljabrubakken omsorgsbolig. Seniorveileder, Jolanda Hoogerhuis, var med å svare på spørsmål fra beboerne der. Mange samlet seg for å høre hvordan dette tilbudet fungerer.

Seniorveileder
Bilde: Bydel Søndre Nordstrand.

Ruter var også til stede for å kunne gi riktig informasjon til eldre innbyggere.

• En minibuss henter deg hjemme og kjører deg frem og tilbake dit du ønsker, innenfor bydelene hvor tjenesten er tilgjengelig.
  • Tjenesten er spesielt tilpasset personer som har utfordringer med å bruke ordinært kollektivtilbud. Som reisende møter man hjelpsomme førere, og det er plass til rullator, rullestol og andre hjelpemidler om bord.
  • Reisende kan også ta med seg venner eller familie under 67 på turen, så lenge de har gyldig ruterbillett.
  • Bussene kjører mandag til lørdag klokken 10:00 –18:00.
  • Reise kan bestilles når man trenger det, eller opptil 6 dager i forveien.
Edle går inn i buss
Edle, som var den heldige passasjeren i dag, går inn i bussen. Bilde: Bydel Søndre Nordstrand.

Elde Clausen (87) er vant til å ta taxi, derfor er hun veldig glad for det nye tilbudet.

- Jeg syns det er et kjempefint tilbud, så jeg kommer til å bruke det. For jeg liker å komme meg litt rundt her og der. Jeg er ikke en person som bare kan sitte stille, det blir for kjedelig for meg.

Edle forteller at hun gjerne bruker tilbudet til å ta en tur til senteret, dra på kafé, handle eller for å besøke datteren sin. Hun nevner også at hun synes det er fint at hun kan bruke det til å komme seg til legen.

Turen gikk så videre til Krystallen treffsenter og senere Prinsdal seniorsenter, hvor seniorveileder Jolanda og Ruters representant snakket til de som hadde samlet seg i kantinen. Mange var begeistret over det nye tilbudet, og ville lære hvordan de kunne ta i bruk aldersvennlig transport selv.

Øyvind Håbrekke (KrF)
Øyvind Håbrekke, bystyremedlem fra KrF, som også var med på turen, snakker om hvordan aldersvennlig transport vil hjelpe eldre med å få en enklere hverdag. Bilde: Bydel Søndre Nordstrand.

- Vi vet at særlig blant eldre så er det mange som syns terskelen blir høy for å gå ut, og det skaper ensomhet. Ensomhet kan føre til både dårlig psykisk og fysisk helse. Dermed er det å tilrettelegge for at eldre skal komme seg ut og treffe andre mennesker, noe som betyr veldig mye for hvordan man takler aldringsprosessen. Det er viktig for både byen og folkehelsen, men aller viktigst er det for den enkelte som rett og slett får en enklere og bedre hverdag.

Skal du bruke aldersvennlig transport? Slik bestiller du:

Du kan bestille aldersvennlig transport på appen RuterBestilling eller ringe Ruters kundetelefon 23 24 28 50. Du betaler det samme pr reise som for en vanlig honnørbillett hos Ruter. Om du allerede har månedskort kan du bruke dette som betaling. Billett kjøpes i app eller på et av Ruters utsalgssteder.

Har du spørsmål angående aldersvennlig transport?

Gudrun Barlund Broback

Seniorveileder i Bydel Søndre Nordstrand