Koronaviruset

Mer kapasitet for koronavaksine i Oslo – eldre og risikogruppene bør ta vaksinen nå

Flere blir syke og lagt inn på sykehus med covid-19. Oslo har nå større vaksinasjonskapasitet, og det er ikke for sent å vaksinere seg før jul.

Pressemelding / Publisert: 14.12.2023

Av Byrådsavdeling for helse

Sprøyte fylles med koronavaksine.
Kommunen anbefaler eldre over 65 år om å ta koronavaksine. Bilde: Tone Spieler / Oslo kommune.

Rundt halvparten av de over 65 år tatt koronavaksine i løpet av høsten. Oslo kommune sender nå ut SMSer for å oppfordre flest mulig i risikogruppen til å vaksinere seg.

– Det er veldig bra at mange har tatt vaksine, men likevel er ikke dekningen i målgruppen god nok. Vi har derfor økt kapasiteten og håper langt flere i risikogruppene tar vaksinen nå som vinterens koronabølge er i full gang, sier byråd for helse Saliba Andreas Korkunc.

Alle kan bli syke, men noen risikogrupper er mer utsatt for alvorlig sykdom enn andre.

– Når de som er i risikogruppene vaksinerer seg mot korona, er det med på å beskytte mot alvorlig sykdom, avslutter byråden.

Oslo kommune tilbyr gratis koronavaksine til alle personer i risikogruppene på Nydalen vaksinesenter. Bestill time for vaksine her.

Enkelte lokale tilbud

Statistikken viser at noen bydeler har lavere vaksinedekning enn andre, derfor er det nylig opprettet egne tilbud for innbyggere i bydel Søndre Nordstrand og Stovner. Mer info finner du på bydelenes lokale sider

Hvem bør vaksinere seg nå?

Folkehelseinstituttet anbefaler følgende målgrupper en ny oppfriskningsdose med koronavaksine høsten 2023.

• Aldersgruppen 65 år og eldre, og sykehjemsbeboere
  • Aldersgruppen 18–64 år som inngår i en risikogruppe
  • Aldersgruppen 12–17 år med alvorlig grunnsykdom
  • Aldersgruppen 5–11 år med alvorlig grunnsykdom etter individuell vurdering
  • Gravide i 2. og 3. trimester
  • Personer som bor sammen med (eller tilsvarende nære) immunsupprimerte
  • Her leser du mer om risikogrupper (fhi.no)

Anbefalt intervall siden forrige dose er seks måneder, minimumintervall er tre måneder.

Det er anbefalt å vente tre måneder med ny vaksinedose etter påvist covid-19.

Influensavaksine

Personer som er i risikogruppen blir også anbefalt å ta influensavaksine. Her er mer informasjon om hvor du får influensavaksine.

Pressekontakter

For byråd for helse, Saliba Andreas Korkunc