Jobb i kommunen

Mekling i tarifforhandlingene

Partene i Oslo kommune kom ikke til enighet i årets tariffoppgjør og det er brudd i forhandlingene. Nå går oppgjøret til Riksmekleren.

Pressemelding / Publisert: 02.05.2024

Av Byrådsavdeling for finans

Illustrasjon av en kvinne og en mann, begge med armene i kors og ansiktene vendt fra hverandre.
Tirsdag 30. mai ble det brudd i tarifforhandlingene. Bilde: Oslo kommune.

Tirsdag 30. mai ble det brudd i tarifforhandlingene mellom Oslo kommune og de fire forhandlingssammenslutningene LO Kommune Oslo, Unio, Akademikerne og YS.

Oslo kommune er et eget tariffområde. Lønnsforhandlingene gjennomføres mellom Oslo kommune og de fire forhandlingssammenslutningene LO Kommune Oslo, Unio, Akademikerne og YS.

Årets tariffoppgjør er et hovedoppgjør. Det betyr at det blir forhandlet om både lønn og om vilkårene i tariffavtalen.

– Partene har dessverre ikke lykkes i å komme frem til en forhandlingsløsning, og vi trenger derfor bistand fra Riksmekleren, sier forhandlingssjef i Oslo kommune, Harald Nævdal.

Meklingen starter 2. mai og skal være avsluttet i løpet av 23. mai. Det hender at mekling fortsetter på overtid.

Mer informasjon om tariffoppgjøret finner du her.

Nina Gopinder Pannu

Byrådsavdeling for finans