Helse og omsorg

Med Bydelsskolen inn i fremtiden

Bydelsskolen er et nytt samarbeidsprosjekt mellom Bydel Frogner og Bydel Ullern, og har som mål å sikre at helsefagarbeidere har lik grunnkompetanse uavhengig av tjenestested.

Aktuelt / Publisert: 12.08.2025

Av Bydel Frogner — Bydel Ullern

Leder for hjemmetjenester i Bydel Frogner, Maja Berg Kristoffersen
Leder for hjemmetjenesten i Bydel Frogner, Maja Berg Kristoffersen. Bilde: Runhild Heggem.

I første runde skal 30 helsefagarbeidere fra begge bydelene delta, forteller leder Maja Berg Kristoffersen.

Kristoffersen, som blant annet har ansvar for å utvikle dagens hjemmetjenester i Bydel Frogner, leverte nylig en master i helseadministrasjon om oppgaveglidning i hjemmesykepleien med fokus på sykepleiere og helsefagarbeidere. Et viktig funn både her og i andre studier, er at kompetanseheving blant helsefagarbeidere er en av flere sentrale faktorer for å lykkes med at det skal oppleves trygt for en sykepleier å gi fra seg enkelte oppgaver – og for helsefagarbeidere å ta imot nye oppgaver.

– Bakgrunnen for prosjektet er et ønske om å rigge tjenestene til å bli så robuste som mulig. Mer oppgaveglidning i hjemmetjenesten, er et av flere tiltak for å møte de kommende utfordringene, sier Kristoffersen

Både bydelene i Oslo og resten av landet står trolig overfor en tid med flere hjemmeboende eldre og færre helsepersonell. Samtidig forventes en kraftig økning i antall eldre med sammensatte og komplekse helsebehov. For å møte innbyggernes behov for kvalitet og faglig trygghet, må medarbeidere ha riktig kompetanse og tilgang til kompetanseheving.

– Bydelsskolen skal være en øvingsarena hvor deltakerne får øve på og teste ut sine ferdigheter basert på den teoretiske kunnskapen og erfaringen de allerede har, forklarer hun.

Deltakerne får tildelt en fadder som skal være en støtte gjennom «skoleløpet». Flere sentrale fagressurser i de to bydelene har samarbeidet med planlegging og det faglige innholdet. Bydelsskolen består av 4 trinn, der hvert trinn har to 2 fagdager.

Fagdagene består av casebasert gruppearbeid, ferdighetstrening og simulering om forskjellige kjente temaer. I etterkant av fagdagene er det hjemmearbeid hvor de skal øve på det man har lært.

– Det tror jeg blir bra, sier Kristoffersen.

– Forhåpentligvis blir dette bare begynnelsen og noe som forhåpentligvis også kan breddes ut videre til andre bydeler, avslutter hun.