Bystyret

Lambertseter IF og ildsjelen Max Mankowitz hedres når Osloidretten feires i Rådhuset

Idrettslegenden Max Mankowitz kåres til årets ildsjel for sin innsats innen boksesporten i Norge, når lokale og nasjonale idrettshelter feires i Oslo rådhus 20. April

Pressemelding / Publisert: 19.04.2023 / 31.08.2023

Av Bystyrets sekretariat

Ordfører Marianne Borgen gleder seg til å åpne byens storstue for idrettsheltene.

- Osloidretten fortjener heder. Den samler nabolag, inspirerer til aktivitet og skaper trygge møteplasser for barn og unge. Derfor er denne feiringen viktig for hele byen, sier ordfører Marianne Borgen.

Årets idrettslag

Lambertseter IF kåres av Oslo idrettskrets til årets idrettslag. I idrettskretsens begrunnelse legges det vekt på klubbens evne til å skape et godt fellesskap der alle opplever et trygt miljø, hvor mangfoldet i nærmiljøet gjenspeiles.

«Med sterke verdier, god drift og med en solid posisjon i eget nærmiljø er Lambertseter IF en verdig vinner av prisen som årets idrettslag i 2022», heter det i begrunnelsen.

Styreleder i LIF synes det er stor stas at klubben er kåret til årets idrettslag.

- Det betyr noe å bli lagt merke til, og dette har allerede gitt et løft til alle i klubben. Vi er spent på begrunnelsen. Jeg vil tro det har noe med at vi forsøker å ta vare på alle uansett forutsetninger, og at vi er en positiv kraft i nærmiljøet, sier styreleder Øyvind Andersen.

Årets ildsjel

Max Mankowitz kåres av Oslo idrettskrets til årets ildsel.

Max Mankowitz har vært leder av Oslo Bokseklubb i hele 35 år. Han har vært trener på alle nivåer og er en foregangsmann for boksesporten i Norge. «Oslo Idrettskrets mener at Max Mankowitz er en svært verdig årets ildsjel», heter det i begrunnelsen.

- Jeg er svært takknemlig for å bli kåret til årets ildsjel. Norge er på mange måter et unikt land, og alle som deltar som trenere, ledere og støttespillere uten å få noe penger for sitt arbeid, bare understrekker dette. I treningslokalet er alle like uansett kjønn, hudfarge og sosial status, derfor er det viktig at vi står på slik at alle kan få være med, sier Max Mankowitz.

• Årets idrettslag er Lambertseter IF. Årets idrettslag kåres av Oslo kommune, og får en pris på 15 000 kroner.
  • Årets ildsjel er Max Mankowitz. Årets ildsjel kåres av Oslo Idrettskrets, og mottar en pris på 15 000 kroner.
  • Oslo kommunes idrettsstipend deles ut til ti unge, lovende Oslo-utøvere. Utøverne er valgt ut av Oslo Idrettskrets og får et stipend på 15 000 kroner hver.
  • Årets 100-årige idrettslag er Høybråten Dameturn og Ullevål Tennisklubb. 100-årsjubilanter hedres med et gavekort på fototjenester til 5000 kroner.
  • Oslo kommune ønsker også å hedre Oslo-utøvere som tok VM-, OL- og EM-medaljer i 2022.

Les mer om Oslo kommunes Feiring av Osloidretten.

Arrangementet er åpent for pressen ved akkreditering til kommunikasjonsrådgiver Victoria Wethal Bergh, ved Bystyrets sekretariat. Tlf.: +47 95 36 86 97, e-post: kommunikasjon@oslobystyre.no

Bilder

Det vil bli tatt bilder under arrangementet. De kan brukes redaksjonelt mot fotokreditering (Foto: Oslo kommune/Sturlason). Bildene publiseres på Flickr.