Bystyret

Kronprinsparets 50-årsdager: Får tegneserieroman i gave fra Oslo kommune, til tusenvis av elever

Oslo kommune gir boka "La skogen leve!" til kronprinsparet. Gaven gis som klassesett til Oslos grunnskoler.

Pressemelding / Publisert: 31.08.2023

Av Bystyrets sekretariat

Bilde av ordføreren og forfatter Nora Dåsnes med klasse 6A med bøkene
Bilde: Sturlason/ Oslo kommune.

Tegneserieformatet gjør at de fleste lesere, uansett lesenivå, kan ha glede av boka.

«La skogen leve!» handler om være stor nok til å forstå hva som må gjøres, men for liten til å bli tatt på alvor. Alle elevene fra 4.-7. trinn får mulighet til å lese boka når 3 540 eksemplarer sendes som klassesett til Oslos grunnskoler.

"Vi håper at elevene sammen vil få en fin leseopplevelse og at boka kan oppmuntre til fortsatt leseglede,"
sier ordfører Marianne Borgen og byrådsleder Raymond Johansen.

Nora Dåsnes (1995) er en barnebokforfatter og tegneserieskaper fra Oslo. Hun har mottatt flere priser for sine bøker, blant annet Nordisk råds barne- og ungdomslitteraturpris. «La skogen leve!» er en oppfølger til Dåsnes’ suksess «Ti kniver i hjertet».

Bilder

Klasse 6A ved Tøyen skole fikk sitt klassesett personlig overrakt av forfatter Nora Dåsnes og ordfører Marianne Borgen.

Se bilder her (Flickr). Bildene kan fritt benyttes redaksjonelt mot kreditering (Foto: Sturlason/Oslo kommune)