Skole og utdanning

Nytt ombud for barn og unge

Jarle Dukic Sandven skal jobbe for at barn og unge i Oslo får oppfylt sine rettigheter i barnehage og skole.

Pressemelding / Publisert: 24.09.2024

Av Bystyrets sekretariat

Portrett av Jarle Dukic Sandven
Jarle Dukic Sandven er nytt ombud for barn og unge. Bilde: Sturlason/Oslo kommune.

Sandven kommer fra stilling som oppvekstsjef i Bydel Grorud.

– Det å være ombud er en utrolig meningsfull jobb. Gjennom ombudets innsats kan vi bidra til å skape et mer inkluderende og rettferdig samfunn for barn og unge. Med sin pedagogiske bakgrunn, omfattende ledererfaring og dype faglige kunnskap, er jeg sikker på at innbyggerne er i trygge hender med Jarle som det nye barnehage-, skole- og lærlingombudet i Oslo, sier ordfører Anne Lindboe.

Jarle Dukic Sandven er utdannet lærer og har mange års erfaring som leder i Osloskolen. Han starter i stillingen 1. januar 2025.

Portrett av ordfører Anne Lindboe og nytt ombud Jarle Dukic Sandven
Ordfører Anne Lindboe og Sandven. Bilde: Sturlason/Oslo kommune.

– Jeg kjenner på en stor glede og et stort ansvar ved å ha fått denne tilliten. Sammen med resten av teamet skal vi legge en god strategi for å realisere målet med denne styrkingen av ombudsordningen for barn og unge, når jeg kommer i gang over nyttår. Flere skal få råd og støtte når deres rettigheter ikke blir ivaretatt. Med utgangspunkt i barn og unges stemme skal vi være en synlig og tydelig aktør i arbeidet for at flere opplever inkludering i Oslos barnehager, skoler og lærebedrifter, sier Sandven.

Barnehage-, skole- og lærlingombudet i Oslo

Barnehage-, skole- og lærlingombudet i Oslo erstatter dagens to stillinger som mobbeombud og som elev- lærlingombud. Ombudet er bystyrets uavhengige ombud som skal legge FNs barnekonvensjon til grunn og jobbe for at alle barn og unge i Oslo får oppfylt sine rettigheter etter barnehageloven og opplæringsloven.

Forretningsutvalget vedtok innstillingen fra ansettelseskomiteen 23. september. I tillegg til ordføreren, satt også Eivor Evenrud (A) Bjørgulv Vinje Borgundvaag (H) i ansettelseskomiteen.