Skole og utdanning

Kamp om kompetansen

Etter et seks måneders intensivt kurs kan 15 unge arbeidsledige kalle seg IT-utviklere. De er håndplukket til å gjennomføre et løp som gir dem kompetanse arbeidsmarkedet skriker etter. – Drømmen er fast jobb og millionlønn, sier Anette Londal (29).

Aktuelt / Publisert: 20.03.2023

Av Byrådsavdeling for byutvikling

Artikkelen er mer enn ett år gammel.
Anette Londal og Adrian Friduson
Anette Londal og Adrian Friduson ser lyst på fremtiden etter fullført kurs. Bilde: Ida Rydeng.

Prosjektet «UTVIKLE» er resultatet av et banebrytende samarbeid mellom NAV og ExperisAcademy, og er finansiert av Områdesatsingene i Oslo. Experis er et ledende IT-konsulentselskap i ManpowerGroup, som har utviklet sitt eget skreddersydde graduateprogram i samarbeid med IT-selskaper og Noroff, School of technology and digital media.

– Prosjektet dreier seg om tre ting: Ungdom trenger utdanning og jobb, arbeidslivet skriker etter dyktige folk og Norge har et stort behov for IT-kompetanse. «UTVIKLE» er kinderegget som leverer på alt dette, sier NAV-direktør Hans Christian Holte.

I NAVs strategi frem mot 2030 står det blant annet at «Vi trenger arbeidskraften til dem som står utenfor arbeidslivet. Vi gjør arbeidskraften ettertraktet og synlig for arbeidsgiverne».

– Med «UTVIKLE» skjer dette allerede. NAV, kommunen og Områdesatsingene samarbeider med Experis og Noroff om å satse på relevant kompetanse som markedet har stort behov for. Jeg er overbevist om at deltakerne i prosjektet vil få varig tilknytning til arbeidslivet, sier han.

Motivert gjeng

NAV Alna har tidligere gjennomført prosjektet «Koding og arbeid», hvor arbeidsledig ungdom lærte barn å kode sine egne spill. Responsen fra flere av instruktørene var at dette ga mersmak.

– De hadde lyst til å bli IT-utviklere og spurte hvilke muligheter som fantes i NAV-systemet. Jeg oppdaget at i våre porteføljer hadde vi faktisk 500 ungdommer i Oslo som delte samme ønske, men uten utdanning og med lite arbeidserfaring er det et tøft marked å komme seg inn på̊. Samtidig har markedet et enormt behov for slik kompetanse. Hvordan kan NAV bidra til å lukke dette gapet? sier prosjektleder for UTVIKLE, Lars Toft i NAV Alna.

Han tok kontakt med flere aktører og spurte om det er mulig for NAV-registrert ungdom uten kodeerfaring å bli IT-utviklere i løpet av seks måneder.

– Noen sa nei, andre lo av meg, men ExperisAcademy svarte at det er fullt mulig. Experis er fremoverlente, innovative, har et bredt nettverk av bedrifter og vet hva som skal til, forteller han.

«UTVIKLE» er et samarbeid mellom NAV Alna og NAV gamle Oslo. 38 ungdommer dukket opp på det første informasjonsmøtet, og 32 av dem søkte om plass på kurset. Etter personlighetstest, programmeringstester, evnetest og intervjuer passerte 15 ungdommer under 30 år nåløyet.

– Det er en motivert gjeng med stort potensial for å lykkes. I rekrutteringsprosessen la vi ikke så stor vekt på om de hadde kodeerfaring fra før, men mer om de hadde stamina til å gjennomføre et løp som uten tvil ville bli krevende, sier han.

Prosjektleder Lars Toft.
Lars Toft er prosjektleder i Nav Alna. Bilde: Ida Rydeng.

Brenner for faget

Anette Londal er autorisert fysioterapeut, men opplevde at det var umulig å få fast, 100 prosent stilling.

– Det virker å være ekstra utfordrende for meg som sterkt svaksynt, fordi mange arbeidsgivere har vanskelig for å tro at jeg har den kompetansen jeg faktisk har. Jeg har alltid vært interessert i IT – fellesnevneren for begge yrkesretningene er at de handler om problemløsning, sier hun.

Da Londals NAV-veileder tipset henne om «UTVIKLE» ble hun umiddelbart inspirert til å søke.

– Mirakuløst nok kom jeg inn, og jeg stortrives. Det er mye kunnskap som skal læres på kort tid så det er temmelig intenst, men vi kan alltid spørre om hjelp fra foreleseren eller klassekameratene. Hvis flere har samme problem stikker vi hodene sammen til vi finner en løsning, forteller hun.


Anette Londal.
Anette Londal er autorisert fysioterapeut, men som sterkt svaksynt opplevde hun at det var vanskelig å få fast, 100 prosent stilling. Bilde: Ida Rydeng.

Flemming Møller Pedersen (29) deltok i NAVs program for individuell jobbstøtte (IPS) og leste om «UTVIKLE» på sin NAV-side.

– Jeg hadde vært hos psykolog for utredning fordi jeg sliter med å fullføre et vanlig utdanningsløp. Jeg fikk diagnosen ADHD og søkte flere jobber, men selv om jeg kom til intervjuer fikk jeg alltid til svar at jeg ikke var kvalifisert, forteller han.

Selv om Pedersen alltid har vært interessert i data, hadde han ingen formell dokumentasjon på sin kompetanse.

– Jeg hadde lyst til å utfordre meg selv og forhåpentligvis få en karriere innen et fag jeg brenner for, derfor var dette noe jeg virkelig hadde lyst til, sier han.

Flemming Møller Pedersen
Flemming Møller Pedersen brenner for IT-faget. Bilde: Ida Rydeng.

Stor etterspørsel

Også Adrian Friduson (27) har alltid hatt en stor interesse for teknologi og data.

– Jeg har lenge vurdert å lære mer om koding, men det har aldri blitt til noe seriøst. Etter at jeg var instruktør på et «Lær kidsa koding»-kurs gjennom NAV har jeg tatt noen kurs på egenhånd og fikk ordentlig smaken på programmering. Selv om «UTVIKLE» er et krevende og intensivt kurs ser jeg på det som en gyllen mulighet. Jeg tar til meg vanvittig mye ny kunnskap og ferdigheter – jeg blir imponert over meg selv når jeg ser tilbake på alt vi har fått til, sier han.

Fire måneder ut i kurset har deltakerne allerede vært oppe til Microsoft Azure-eksamen. Azure er en skyplattform for blant annet infrastruktur, beregninger og databehandling som de fleste norske bedrifter benytter seg av.

– De aller fleste stillingsannonser for IT-utviklere har krav om Azure-sertifisering, så et slikt sertifikat er svært nyttig å ha på CV-en. Før vi begynte på kurset fortalte Experis at selv om bedrifter ansetter IT-utviklere med bachelor- og mastergrad så tar det ofte et år før de blir produktive, fordi det er så mye de må lære først. Dette kurset er direkte rettet mot markedets behov, sier Pedersen.

I tillegg til koding og programmering, øver også kursdeltakerne på intervjusituasjon, samarbeidsverktøy og tidsplanlegging.

– Drømmen er en fast 100 prosent utviklerjobb. Det tror jeg er realistisk – jeg har i hvert fall fått inntrykk av at det er stor etterspørsel etter denne typen kompetanse, og jeg tror ingen utviklere jobber i 50 prosents stillinger, sier Anette Londal.

Adrian Friduson
Adrian Friduson har tidligere vært instruktør på kodekurs for barn. Nå drømmer han om fast utviklerjobb. Bilde: Ida Rydeng.

Mål om fast jobb

Etter seks måneder med teori skal kursdeltakerne utplasseres hos Experis sine kunder i et år.

– Bakgrunnen for at vi startet ExperisAcademy var at vi aldri klarte å mette kundenes behov for IT-kompetanse. Det er bedre å investere i å utdanne norsk ungdom enn at kundene kjøper kompetanse fra utlandet, forteller direktør Marko Valsamidis.

«UTVIKLE» er det første prosjektet hvor Experis samarbeider med det offentlige i så stor skala.

– Med drahjelp fra en så stor aktør som NAV tror vi at enda flere vil lytte. Gapet mellom arbeidsmarkedets behov og tilgjengelig kompetanse blir bare større, og vi tror at samspill mellom flere aktører er veien å gå for å få til den utviklingen som trengs, sier han.

Lars Toft poengterer at det finnes mange flinke ungdommer i NAVs systemer som har mye å bidra med, selv om de mangler formell utdanning eller arbeidserfaring.

– Det er helt rørende å se hvor sammensveiset «UTVIKLE»-gjengen har blitt, selv om de har veldig variert bakgrunn. De skal gjennom et innholdsrikt og komprimert løp, men vi slipper dem ikke når kurset er ferdig – både NAV og Experis vil fortsette å følge dem opp mens de er utplassert. Målet er at de skal få fast jobb når praksisperioden er ferdig, sier han.

Marco Valsamidis
Det er bedre å investere i å utdanne norsk ungdom enn at kundene kjøper kompetanse fra utlandet, forteller direktør i Experis, Marko Valsamidis. Bilde: Ida Rydeng.

Forener krefter

«UTVIKLE» er et godt eksempel på et innovativt og kreativt prosjekt som tar sikte på å løse flere samfunnsproblemer.

– Områdesatsingene har vært en døråpner når det gjelder både å få plantet ideen og få den godkjent. Programkontoret fungerer som et glimrende bindeledd, og programstyrene er viktig for å legitimere prosjektet, sier Lars Toft.

Selv om prosjektet innebærer en ny måte å tenke på har responsen vært overveldende positiv på alle kanter.

– Jeg har ikke møtt noen som har satt seg på bakbeina – alle involverte er villige å inngå et spennende samarbeid for å bidra til at flere unge får varig tilknytning til arbeidslivet. I dette prosjektet er rekrutteringsprosessen snudd på hodet sammenlignet med hvordan NAV vanligvis jobber. I stedet for at veilederne maser på ungdommene om å delta i ulike programmer sier vi at dette prosjektet er en kjempemulighet som krever at de er motiverte og virkelig ønsker å delta. Det at vi setter ungdommene i førersetet og tilbyr individuelle jusertinger og oppfølging underveis er en av suksessfaktorene i prosjektet, sier han.

Etter fullført opplæring får kursdeltakerne tittelen «fullstack java-utvikler».

– Experis vet hva slags kompetanse deres kunder trenger, og det får de servert på sølvfat gjennom «UTVIKLE». Jeg er sikker på at kursdeltakerne allerede i sin første eller andre jobb vil tjene mer enn meg. Dette prosjektet beviser at det finnes mange muligheter innenfor NAV-systemet – det er ikke så rigid som mange kanskje tror. Når NAV, kommunen, Experis og Noroff gjør de vi er gode på og forener krefter kan det skje store ting, sier han.