Statistikk

Innbyggerundersøkelsen 2026: Høy trygghet og trivsel i Oslo

Ni av ti innbyggere i Oslo opplever trygghet der de bor, og åtte av ti sier de trives. Det viser den nyeste innbyggerundersøkelsen.

Pressemelding / Publisert: 22.06.2026

Av Byrådslederens kontor — Byrådsavdeling for finans

Bilde av mennesker på en gate i Oslo - en som holder plakat med teksten: "Hva synes du om Oslo?"
Oslos befolkning har svart på hva de synes om byen de bor i. Bilde: Rein Blomquist / Oslo kommune.

I dag publiserte Oslo kommune Innbyggerundersøkelsen 2026, der Oslos befolkning har vurdert byen både som sted å bo og kommunens tjenester.

Målet med Oslo kommunes innbyggerundersøkelse er å gi en oppdatert oversikt over innbyggernes tilfredshet med kommunens tjenester og hvordan de synes det er å bo og leve i Oslo kommune.

Undersøkelsen er gjennomført åtte ganger tidligere, sist i 2023. I årets måling har over 19 500 innbyggere svart, noe som gir et representativt bilde av Oslos befolkning.

Innbyggerundersøkelsen er en del av kommunens kunnskapsgrunnlag, og brukes til å utvikle byen og forbedre tjenestetilbudet. Den er gjennomført av Opinion AS på oppdrag fra Oslo kommune.

Oslos innbyggere trives fremdeles

Siden forrige undersøkelse i 2023 har situasjonen rundt oss endret seg. Fra slutten på en global pandemi til en tid preget av krig i Europa og Midtøsten, med konsekvenser for både sikkerhet og økonomi. I Oslo har samtidig bekymringen for gjengkriminalitet økt de siste årene, med flere alvorlige hendelser.

– Vi var spente på hvordan utviklingen de siste årene har påvirket Oslofolk. Derfor er det veldig godt å se at folk fortsatt opplever Oslo som en trygg og god by å bo i. Det er viktig for oss å bygge videre på dette, og arbeide for å gjøre byen enda bedre og tryggere – både i nærmiljøene og i sentrum. Det jobber byrådet for hver dag, sier byrådsleder Eirik Lae Solberg.

Åtte av ti innbyggere oppgir at de trives i Oslo, og ni av ti er fornøyde med tryggheten på dagtid der de bor. Tre av fire opplever sentrum som trygt på dagtid. Resultatene er på nivå med 2023 og tyder på at den opplevde tryggheten er stabil, både i nærmiljøene og i sentrum.

Samtidig er det tydelige forskjeller mellom bydelene når det gjelder opplevd trygghet. I flere bydeler i vest er tryggheten ute på kveldstid høy, mens den er lavere blant annet i Alna og Søndre Nordstrand. Samtidig ser vi en positiv utvikling over tid: tryggheten på kveldstid øker i mange bydeler. I Stovner oppga kun 56 prosent i 2023 at de var fornøyde med tryggheten ute på kveldstid, mot 66 prosent i 2026.

Fornøyde med kommunens tjenester

Undersøkelsen viser at innbyggere som har erfaring med kommunale tjenester er gjennomgående mer fornøyde enn de som kun har et generelt inntrykk av tjenestene. Blant tjenestene som får best vurderinger, utmerker bibliotektjenesten seg - hele 85 prosent er fornøyde med tilbudet. Også kulturskolen får svært gode tilbakemeldinger.

Samtidig er det variasjoner i hvor fornøyde innbyggerne er med ulike tjenester. Tjenester rettet mot personer i krevende livssituasjoner, som psykisk helsetilbud, Nav-kontor, sykehjem og omsorgsbolig/botilbud for eldre, har gjennomgående lavere tilfredshet. Likevel viser det samlede bildet at flere er fornøyde enn misfornøyde med kommunens tjenester.

Undersøkelsen viser også at innbyggere som har hatt kontakt med kommunens tjenester, i mange tilfeller rapporterer bedre erfaringer enn i 2023. Dette gjelder blant annet innen utdanning, barneverntjenesten og helsehusene.

Samtidig er bildet mer sammensatt blant dem uten egen erfaring. Mange oppgir at de ikke vet hvilket inntrykk de har, og blant dem som likevel svarer, er det en nedgang i andelen som vurderer tjenestene positivt sammenliknet med 2003.

– De siste årene har det vært et betydelig fokus på å redusere kommunens utgifter. Det kan ha bidratt til et inntrykk av at tjenestene er svekket. Derfor er det ekstra positivt at de som faktisk har brukt flertallet av tjenestene vi har kartlagt, opplever økt tilfredshet, sier finansbyråd Hallstein Bjercke.

Den grønne byen

Oslos innbyggere opplever god tilgang til natur- og friluftsområder, både der de bor og i Oslo som helhet. Samtidig har andelen som bruker disse områdene ukentlig økt. Undersøkelsen viser også en liten opplevd økning i sykkelbruk som transportmiddel, mens bilbruken har gått noe ned.

Undersøkelsen viser også at innbyggerne er fornøyde med kollektivtilbudet i Oslo. Rundt 70 prosent er fornøyd med kollektivtilbudet der de bor, mens kun 5 prosent svarer at de er misfornøyde.

Flere er også mer fornøyde med standarden på veidekket, sammenlignet med 2023.

Barn og unge

Tallene for barns oppvekstmiljø er stabile sammenliknet med 2023. Samtidig viser undersøkelsen en tydelig forskjell mellom innbyggere med og uten egne barn: De som selv har barn, vurderer oppvekstmiljøet betydelig mer positivt. Der nesten 60 prosent av foreldre er fornøyde med oppvekstmiljøet der de bor, gjelder det rundt 40 prosent av dem uten barn. På tvers av spørsmålene om barns oppvekstmiljø er foreldre gjennomgående mer positive enn øvrige innbyggere.


Funn fra den ferske Ung i Oslo undersøkelsen tegner et enda mer positivt bilde - barn og unge selv gir svært gode tilbakemeldinger: Over 90 prosent oppgir at de har det bra og at Oslo er en god by å vokse opp i.

Tillit og beredskap

I år er det totalforsvarsåret, og undersøkelsen inkluderer for første gang spørsmål om egenberedskap og tillit. Temaene har ikke vært kartlagt i Innbyggerundersøkelsen tidligere, men spørsmålene er inspirert av Direktoratet for forvaltning- og økonomistyring (DFØ) sin landsdekkende innbyggerundersøkelse.

Rundt 36 prosent oppgir å ha høy tillit til bystyret, mens 38 prosent oppgir lav tillit. Resultatene skiller seg ikke vesentlig fra tilsvarende nasjonale målinger.

– Det er viktig at vi får bedre kunnskap om innbyggernes tillit til både politikere og forvaltningen. Lokalpolitikken er demokratiets førstelinje. Derfor er det viktig at folk har tillit til de som representerer dem og tar viktige avgjørelser på vegne av fellesskapet, sier finansbyråd Hallstein Bjercke.

– Innbyggerundersøkelsen viser at altfor få Oslofolk opplever at de kan påvirke politikken som føres i byen og i bydelene. Bydelsreformen, som nettopp er vedtatt, er et svar på den utfordringen: De som bor i en bydel, skal nå få mer makt over nettopp sin egen bydel, og bydelsutvalgene utvides fra 15 til 25 medlemmer, sier byrådsleder Eirik Lae Solberg.

Undersøkelsen viser samtidig at kun 18 prosent opplever seg som godt forberedt på å håndtere en langvarig krise. Innbyggerne over 60 år er noe bedre forberedt enn de yngste som har besvart undersøkelsen (18-29 år). Samtidig svarer 48 prosent at de har et nettverk som kan støtte dem i en krisesituasjon.

Innbyggerundersøkelsen viser at altfor få Oslofolk opplever at de kan påvirke politikken som føres i byen og i bydelene. Bydelsreformen, som nettopp er vedtatt, er et svar på den utfordringen: De som bor i en bydel, skal nå få mer makt over nettopp sin egen bydel, og bydelsutvalgene utvides fra 15 til 25 medlemmer.

– Beredskap blir stadig viktigere. Kommunen må sammen med innbyggerne og nasjonale myndigheter bidra til at flere er bedre rustet til å klare seg selv. Samtidig er det kommunens oppgave å sikre at nødvendige tjenester opprettholdes, og at de som trenger hjelp får det. Dette er et arbeid som krever innsats fra hele samfunnet, avslutter byrådsleder Eirik Lae Solberg.

Her finner du Innbyggerundersøkelsen 2026

Pressekontakter

Byrådsavdeling for finans

Nina Gopinder Pannu
Telefon

Byrådsleders kontor

Telefon