Helse og omsorg

Gi barn en bedre hverdag

Akkurat nå er det flere barn i Bydel Nordre Aker som trenger et besøkshjem og støttekontakt. Vi søker derfor flere som kan bidra med et trygt og hyggelig sted der barna kan være en del av det vanlige familielivet.

Aktuelt / Publisert: 03.05.2023

Av Bydel Nordre Aker

Bilde av voksen mann og gutt på rundt 10 år på en hockey-benk
Er du den vi leter etter? Vi søker familier, par og enslige med og uten barn. Bilde: Foto: Thomas Ekström/ Oslo kommune.

Barneverntjenesten i Oslo kommune, Bydel Nordre Aker har mange tiltak for barn og unge, og ett av dem er besøkshjem og støttekontakt. Noen barn som bor hjemme hos foreldrene sine trenger noen ekstra voksne i livet sitt.

En ekstra voksenstøtte utover kjernefamilien

Barneverntjenesten i Bydel Nordre Aker søker etter familier, par og enslige med og uten barn, eller besteforeldre som kan ha besøk av ett eller to barn en eller flere helger per måned. Besøkshjemmet bør helst være i Oslo. Det skal være et trygt og hyggelig sted der barna kan være en del av det vanlige familielivet.

En støttekontakt skal være en trygg voksenperson som kan tilføre barnet eller ungdommen ekstra voksenstøtte i hverdagen.

Vi søker deg eller dere som vil bidra til å gi et barn en bedre hverdag. Du trenger ingen formell kompetanse som besøkshjem eller støttekontakt, men du bør ha noen egenskaper som skaper tillit og trygghet hos det barnet du skal engasjeres for. Det er ingen krav til utdanning, men erfaring og arbeid med barn er en fordel. Personlig egnethet vil bli tillagt stor vekt.

Vi tilbyr

Det er egne satser for besøkshjem og støttekontakter. Du vil bli ansatt jfr. særavtalen for avlastere. Du vil få oppfølging av saksbehandler i barnevernet etter avtale.

Øvrige vilkår

Alle besøkshjem og støttekontakter må godkjennes særskilt opp mot hvert enkelt barn. Krav om politiattest for alle voksne i familien, samt helseattest fra lege må være innhentet før oppdraget kan starte opp.

Er dette noe for deg eller din familie?

Vi har ingen søknadsfrist. Ta kontakt for avtale om et informasjonsmøte.

Kontaktperson i barneverntjenesten, Aina Sommer, kan nåes på telefon 95 17 86 86 eller epost: aina.sommer@bna.oslo.kommune.no