Byutvikling

Frøn eller Frøen? Bydelen trenger ditt innspill i navnsettingssak

Bydelen mottok brev fra byrådsavdelingen for kultur og næring, datert 16.08.2024, med oversendelse av anmodning om uttalelse i forbindelse med Statens kartverk sin oppstart av navnesaker.

Aktuelt / Publisert: 29.08.2024

Av Bydel Vestre Aker

Medvirkning
Medvirkning. Bilde: Anette Brekke-Bjørkedal / Oslo kommune.

Språkrådet har i forbindelse med navnesaken av ny T-basestasjon på Holmenkollbanen bedt Kartverket reise navnesak for å få avklart/formalisert riktig skrivemåte for offentlig bruk av gårdsnavnet Frøn/Frøen. Kommunen er ansvarlig for å innhente uttalelser fra innbyggere og lokale organisasjoner. Bydelsutvalget i Vestre Aker vil uttale seg til saken i møtet 31.10.2024. Alle innkomne høringsuttalelser sendes til Språkrådet. Språkrådet vil gjøre vurdering av korrekt skrivemåte og sende sin anbefaling til Kartverket. Kartverket er vedtaksmyndighet og vil på bakgrunn av Språkrådets anbefaling fatte vedtak på korrekt skrivemåte.

Frøn eller Frøen?

Språkrådet ba Kartverket reise navnesak for å formalisere korrekt skrivemåte av gårdsnavnet Frøn/Frøen. Noen områder i Nordmarka som tilhørte gården heter Frøn-, mens områdene på Vinderen er skrevet Frøen. Kartverket ønsker kommentarer på hva lokalmiljøet bruker. Nr. 1-13 og 15 i vedlagt navneliste er på høring i bydel Vestre Aker.

Frist for å komme med innspill

Dersom du har merknader eller kommentarer til høringen kan du sende det inn til bydelen. Bydelen vil videresende innkomne uttalelser sammen med Vestre Aker bydelsutvalgets til Språkrådet. Frist for innsendelse av høringsuttalelse på vedlagte navnesak er satt til 09.10.2024.

Uttalelsen kan sendes til postmottak@bva.oslo.kommune.no og må merkes med nummer 24/7259.

Ta kontakt

Bydel Vestre Aker