Budsjett, regnskap og rapportering

Fortsatt AAA-rating for Oslo kommune

I sin nye kredittvurdering gir S&P Global Ratings Oslo kommune fortsatt toppratingen AAA. To uker før vurderte også Moody’s Oslo kommune til Aaa.

Pressemelding / Publisert: 11.05.2024

Av Byrådsavdeling for finans

Dronebilde av Oslo by.
Bilde: Hakon Stavland Lexberg.

Fredag 10. mai publiserte S&P Global Ratings sin nyeste kredittvurdering for Oslo kommune, og kommunen beholder toppratingen, AAA. Dermed vurderes det at Oslo kommune har en veldig sterk evne til å betjene sine forpliktelser.

Samtidig justeres prediksjonen for fremtidig rating fra «Stable Outlook» til «Negative Outlook». Dette endrer ikke selve ratingen, men betyr at S&P Global Ratings vurderer risikoen for en eventuell nedgradering i løpet av de neste to årene til å ha passert 1/3. Årsaken til justeringen av prediksjonen er utvikling i driftsresultat og gjeldsgrad.

— Jeg er glad for at S&P Global Ratings bekrefter Oslo kommunes AAA-rating. Byrådet arbeider for at Oslo kommune skal beholde toppratingen også framover, sier finansbyråd Hallstein Bjercke.

Aaa «Stable Outlook» fra Moody’s

25. april gjennomførte også kredittratingbyrået Moody’s en «review» av Oslo kommunes kredittprofil. Moody’s ga Oslo kommune toppratingen Aaa med «Stable Outlook», begrunnet med kommunens solide og stabile økonomiske resultater og kontantstrømmer, samt et robust rammeverk.

Pressekontakt byrådsavdeling for finans

Kommunikasjonsansvarlig Nina Gopinder Pannu