Foreldre – den viktigste ressursen
En sentral del av Innsats Mortensrud har vært å mobilisere foreldre og frivillige – og bygge strukturer som gjør det lettere for innbyggerne å ta del i fellesskapet.
Nytt fra bydelene / Publisert: 18.12.2025
Av Bydel Søndre Nordstrand
"Det er mange voksne som passer på, så det føles trygt å gå ut om kvelden."
Maya Saleh har tre barn på Mortensrud skole og har vært FAU-leder i fire år.
– Vi har sett et tydelig skifte i foreldreengasjementet de siste årene. Flere deltar på dugnader, arrangementer og fellesmøter, sier hun.
Saleh og familien har bodd i området i 13 år.
– Selv om Mortensrud ofte omtales negativt i media, har jeg aldri opplevd det slik. Vi er mye ute i nærmiljøet og barna deltar i flere fritidsaktiviteter, som sirkusskole, muay thai, piano og ridning på Søndre Nordstrand Rideklubb. For oss er dette et trygt sted der barn og familier trives. Vi vet at området har noen utfordringer, men det gjelder de fleste steder, sier hun.
Saleh jobber lange dager som prosjektleder i byggebransjen, men prioriterer likevel frivillig innsats.
– Jeg har vært frivillig i Røde Kors siden jeg var 13 år, først i hjemlandet og senere i Norge. Jeg er opptatt av å bidra og påvirke positivt. Gjennom FAU kan jeg gjøre en forskjell i barnas hverdag, sier hun.
Hun forteller at mange foreldre ønsker å bidra, men at språk og praktiske forhold kan være barrierer.
– Mange mødre har små barn hjemme, mens fedrene jobber skift. Da er det vanskelig å delta på møter. Andre har vært usikre på språk og regler. Bedre informasjon på flere språk har senket terskelen for å engasjere seg, sier hun.
Blir kjent
FAU og bydelen har sammen med Innsats Mortensrud oversatt informasjon om natteravnordningen, arrangementer og foreldremøter til flere språk.
– Når informasjonen når fram, stiller folk opp. Foreldrene er opptatt av barnas trivsel og psykiske helse, og de vil hjelpe, sier Saleh.
Flere foreldre deltar nå på skolearrangementer, høst- og sommerfester og nabolagsaktiviteter.
– Man trenger ikke kunne mye norsk for å bidra. Mange hjelper til med aktiviteter, matservering eller bare ved å være til stede. Når vi spiser sammen etterpå, er det lettere å bli kjent. Foreldrene ser at lærerne er mennesker som ønsker det beste for barna, og som det går fint å samarbeide med, sier hun.
Viktig innsats
Iman Sayyah er natteravnkoordinator i Bydel Søndre Nordstrand, med ansvar for ordningen ved skolene Mortensrud, Stenbråten, Klemetsrud og Lofsrud. Hun har bodd på Mortensrud i 11 år, er utdannet sosionom og har to barn på Lofsrud skole.
– Jeg ble mer bekymret da barna ble ungdommer. Da ønsket jeg å bidra, både som mor og som fagperson, sier hun.
Hun mener at foreldre som deltar som natteravner gjør en viktig innsats.
– De er synlige i nærmiljøet og kjent blant ungdommene. Det gir trygghet. Mange som ikke har vokst opp i Norge vet ikke hva natteravner er. Derfor har vi laget plakater på flere språk og informert på foreldremøter, sier hun.
Sayyah samarbeider med FAU, utekontaktene og frivillighetssentralen.
– Hver fredag går minst tre foreldre sammen som natteravner fra én skole. De får utstyr, refleksvester og rutekart. Alt er samordnet og dokumentert, slik at vi vet hvem som har deltatt, sier hun.
Sayyah er daglig leder for Mortensrud frivillighetssentral, der det hver fredag møtes en kvinnegruppe.
– Kvinnene sørger for at natteravnene blir tatt godt imot. De får utstyr og informasjon før de går ut, og møtes igjen klokken 22.30 for å levere inn utstyr og få noe varmt å drikke, sier hun.
God start
Sayyah ser en tydelig holdningsendring blant foreldre.
– Da jeg startet, var det få som meldte seg. Nå har vi faste grupper, fordi folk ser at det virker. Mange foreldre er nye i Norge og kjenner ikke slike ordninger. Vi forklarer hva natteravnene gjør og hvorfor det er viktig. Foreldremøter, kvinnegrupper og lokale arrangementer er gode arenaer for informasjon, sier hun.
Både Saleh og Sayyah peker på verdien av samarbeid mellom skole, FAU, bydel og frivillighet.
– Innsats Mortensrud har samlet oss. Vi har hatt møter mellom skole, politi, foreldre og utekontakt. Det gjør at vi kjenner hverandre og kan ta kontakt direkte når noe skjer, sier Saleh.
Hun mener samarbeidet har ført til større åpenhet og tillit.
– Det viktigste har vært å bygge tillit mellom foreldre, politi, barnevern og andre offentlige tjenester. Mange foreldre har endret holdning. Den yngre generasjonen har mer tillit og er mer åpen for samarbeid, sier hun.
Flere tiltak har hatt direkte betydning for familiene. Gratis skolefrokost på Mortensrud skole trekkes fram som et viktig tilbud.
– For mange familier som lever travle liv, betyr det mye. Barna får en god start på dagen, og foreldre vet at de blir møtt av voksne på skolen fra klokken åtte. Det skaper trygghet og økt tillit mellom hjem og skole, sier Saleh.
Skilpaddeparken, Mortensrud aktivitetshus og ulike skolebaserte fritidstilbud har også blitt viktige møteplasser.
– Når barn møtes på tvers av trinn og skoler, blir de kjent tidlig. Det har redusert konflikter og gjort overgangen til ungdomsskolen lettere, sier hun.
Brobyggere
Både FAU-lederen og natteravnkoordinatoren ser tydelige resultater av Innsats Mortensrud.
– Området er roligere. Det er færre hendelser, flere aktiviteter og tettere kontakt mellom foreldre, sier Sayyah.
Saleh opplever det samme.
– Mye har endret seg. Mortensrud er et annet sted nå enn for fem år siden. Folk kjenner hverandre bedre, og det er bedre kontakt mellom innbyggere og skoler. Foreldre forstår mer av hvordan samarbeid med offentlige tjenester fungerer, sier hun.
Hun håper utviklingen fortsetter.
– Vi har fått på plass gode rutiner og relasjoner. Nå gjelder det å bevare dem. Foreldre ønsker å ta ansvar, men vi er fortsatt avhengige av ressurser og finansiering, påpeker hun.
– Vi foreldre må være brobyggere. Vi må ikke vente på at noen andre skal ta ansvar. Det er vårt område, og vi må bidra til å gjøre det bedre. Men vi trenger midler og støtte, sier Saleh.
Hun ser også endringer i barnas hverdag.
– Barna leker mer sammen på tvers av trinn. De møtes på klubben, på jentekvelder og aktiviteter, sier hun.
Tidligere var mange foreldre skeptiske til å søke plass på Lofsrud ungdomsskole, men det har endret seg.
– Skolen har fått et helt annet rykte. Det henger sammen med Oslo sør-satsingen, Innsats Mortensrud og alt det gode samarbeidet mellom skoler, foreldre og nærmiljø, sier Sayyah.
– Jeg er veldig takknemlig for prosjektet. Tidligere vurderte vi å flytte når barna skulle begynne på ungdomsskolen, men det slo vi helt fra oss. Vi føler oss trygge på Mortensrud, det er et godt sted å bo, fastslår hun.
Oslo sør-satsingen
Oslo sør-satsingen er en del av områdesatsingene i Oslo, som er et samarbeid mellom Oslo kommune og staten. Satsingen skal bidra til å styrke nærmiljøene i bydelens utsatte områder og det skal utvikles bedre tjenester innen oppvekst, utdanning og sysselsetting.
- Utføres i Bydel Søndre Nordstrand i perioden 2018-2026
- Har tre delprogrammer: Nærmiljø, Oppvekst og utdanning og Sysselsetting
- I delprogram Nærmiljø har vi to områdeløft i Bydel Søndre Nordstrand. Ett av dem er Områdeløft Rudshøgda, på Mortensrud
Slik jobber Oslo sør-satsingen på Rudshøgda
Områdeløftet på Rudshøgda bygger på samarbeid, medvirkning og tilstedeværelse i nærmiljøet. Siden 2019 har Oslo sør-satsingen jobber tett med beboere, sameier, frivillige aktører og offentlige tjenester for å skape et tryggere og mer inkluderende nærmiljø. Arbeidet kombinerer fysiske utbedringer, som oppgradering av uteområder og etablering av møteplasser som Skilpaddeparken, med sosiale tiltak som styrker fellesskap og forebygger utenforskap.
Gjennom prosjekter som Bedre Bomiljø på Rudshøgda, Koordinert og styrket innsats for barn og unge på Rudshøgda, Rudshøgda en helhetlig innsats - Jobbsenter og Avfall på avveie jobbes det med å øke tillit, trygghet, trivsel, tilhørighet. Områdesatsingen legger til rette for at folk skal møte- og bli bedre kjent med hverandre, engasjere seg og skape varige strukturer som gir beboerne eierskap til utviklingen av sitt eget nabolag.
I delprogram Oppvekst og utdanning samarbeider Lofsrud ungdomsskole, Bydel Søndre Nordstrand og Utdanningsetaten om prosjektet Lofsrud LæringsHUB for å bedre og videreutvikle arbeidslivsfagene ved skolen. Prosjektet skal inspirere og styrke kunnskapen om entreprenørskap og øke motivasjonen hos elevene for læring og utdanning.