Plan, bygg og eiendom

Feil retning i utviklingen av Grønlikaia

Plan- og bygningsetaten avslår å legge ut planforslaget for Grønlikaia til offentlig ettersyn.

Pressemelding / Publisert: 01.10.2024

Av Plan- og bygningsetaten

Bildet viser en illustrasjon av høyhusene som HAV Eiendom AS foreslår å bygge på Grønlikaia. Illustrasjonen viser hvordan utsikten fra Ekebergrestauranten ville blitt dersom man bygget høyhusene.
Illustrasjonen viser planforslaget sett fra utsiktspunktet på Ekebergrestauranten. Bilde: HAV Eiendom AS.

Forslaget for Grønlikaia, slik det nå foreligger, er vesentlig i strid med overordnede planer og føringer som kommuneplanen, planene for Bjørvika og Sydhavna, Høyhusstrategien for Oslo og Fjordbyplanen. Det materialet vi har mottatt viser at Oslos karakteristiske landskap med de grønne åsene og koblingen til fjorden, blir vesentlig svekket.

– Derfor har vi kommet til at planforslaget ikke skal legges ut på høring og til offentlig ettersyn sier avdelingsdirektør for planer, Anja Fagereng Elind.

Det er synd at en lang koordinert dialogprosess ender opp med et forslag som ligger så langt unna den utviklingen vi kan anbefale for Grønlia. Det er lagt ned store ressurser for å koordinere alle kommunens virksomheter med mål om å bidra til forutsigbarhet.

Grønlikaia er et viktig byutviklingsområde for både Bjørvika, Fjordbyen og resten av Oslo. Plan- og bygningsetaten ønsker også en byutvikling på Grønlikaia velkommen. Vi ser at området har store muligheter til å bidra med et betydelig antall nye boliger og arbeidsplasser, gode rekreasjonsområder og bli en ny og spennende destinasjon. Derfor har vi helt siden starten av prosessen for Grønlikaia-planen valgt å være svært tydelige i tilbakemeldingene om kommunens ambisjoner for denne delen av Fjordbyen.

Allerede i oppstartsmøtet i 2021 frarådet vi Hav Eiendom AS å gå videre med planene for høyhus. I løpet av dialogen vi har hatt, er forslaget nå endret fra ett sterkt frarådet høyhus i starten, til ni høyhus i det sist innsendte forslaget. Det endelige forslaget vi mottok i slutten av august, viste veldig klart at den foreslåtte utbyggingen ikke var i tråd med den utviklingen vi ønsker for området. Dette omfatter spesielt viktige tema som miljø, landskap, kulturhistoriske verdier, høyder og utnyttelse. De foreslåtte høyhusene blir svært dominerende sett fra fjorden mot åsen og fra åsen mot fjorden.

Vi ønsker altså Grønlikaia velkommen, men slik forslaget er nå har det for store negative konsekvenser både i et by-perspektiv og et nærområde- og nabolagsperspektiv.

for Anja Fagereng Elind

Atle Jan Larsen