Digitale lommebøker kan effektivisere saksbehandlingen
Næringsetaten har sammen med teknologiselskapene Kantega og Symfoni utforsket hvordan søknadsprosessen for skjenkebevilling kan forenkles ved hjelp av digitale lommebøker.
Aktuelt / Publisert: 23.10.2024
Av Næringsetaten
Digitale lommebøker
Digitale lommebøker, både personlig lommebok og lommebok for virksomheter, er planlagt innført i EU-landene om et par år. Dette vil etter hvert også gjelde Norge.
Den personlige digitale lommeboka skal inneholde sikker e-ID, tilgang til offentlige og private tjenester, elektronisk signatur og digitale bevis. I en digital lommebok har vi selv med oss opplysningene våre i form av digitale bevis, og vi kan dele bevisene med andre som trenger informasjonen, for eksempel ved søknad om skjenkebevilling.
Virksomhetslommeboka skal virke på samme måte som den personlige lommeboka.
Prosjektet «Enkel servering»
Pilotprosjektet «Enkel servering» er et teknologiprosjekt som handler om å teste den nye teknologien digital lommebok. Kantega og Symfoni jobber med å skreddersy løsninger for dette.
Hvert år fatter saksbehandlerne i Næringsetaten flere tusen vedtak. Sammen med Kantega har Næringsetaten kartlagt utfordringer i søknadsbehandlingen for skjenkebevilling med tanke på mulighetene for forenkling og effektivisering.
Tre utfordringer
Det ble funnet tre utfordringer i søknadsprosessen:
- Høringsuttalelsene fra politiet og Skatteetaten tar lang tid
- Det er vanskelig å verifisere om prøvebevis er ekte
- Datakvaliteten er upresis og mangelfull
Løsning
Prosjektet har undersøkt hvordan søknadsprosessen for skjenkebevilling kan gjøres enklere og mer effektiv. For å oppnå dette er det brukt virksomhetslommebok, søkerens private digitale lommebok og den nye infrastrukturen Altinn Events og Dialogporten.
Prosjektet fant ut at digitale lommebøker kan forenkle og effektivisere dagens lange og kompliserte prosess til noen få trinn. For eksempel kan dokumenter som kunnskapsbevis og politiattest formidles som digitale bevis. Bedriftens dokumenter, som firmaattest og aksjonæroversikt, kan hentes direkte fra virksomhetens lommebok. I disse løsningene er det gjort noen forenklinger av enkelte problemstillinger, som for eksempel juridiske krav til hvordan opplysninger formidles.
Prosjektet "Enkel servering" er finansiert av Smart Oslo og Næringsetaten. Smart Oslo er en støtteordning som skal bidra til å løse utfordringer Oslo kommune står overfor.