Natur, kultur og fritid

Bli med på felling av Oslos juletregave til London

Et av verdens mest berømte juletrær skal hugges i idylliske Nordmarka, fredag 24. november. Ordfører Anne Lindboe inviterer alle som ønsker til å være med på denne koselige førjulstradisjonen.

Pressemelding / Publisert: 20.11.2023

Av Bystyrets sekretariat

Den årlige begivenheten strekker seg helt tilbake til 1947 og er opprinnelig en takk for hjelpen og støtten Norge fikk under andre verdenskrig. Ordfører Anne Lindboe ser frem til en seremoni med så sterk historisk betydning:

- Juletregaven fra Oslo til London er en betydelig del av byenes delte historie og symbolikken er like viktig i dag som den var for 76. år siden. Over tid har gaven også utviklet seg til å representere mer enn bare takknemlighet; vennskap mellom byer, fred og solidaritet. Slike tradisjoner er viktig å holde fast ved i en ellers ustabil tid.

I skogen blir det servert kaffe laget av skogsarbeiderne fra Bymiljøetaten. Elever ved Manglerud skole, internasjonal klasse og Bogstad skole skaper stemning med julesanger.

"Jeg håper at alle som har mulighet tar turen inn i skogen denne fredagen"
Ordfører Anne Lindboe

Hvor felles treet?

Treet felles i Sørkedalen, langs en skogsbilvei på nordsiden av Høgåsen, fredag 24. november fra kl. 10.00. Det er ca. to km fra Årnes utfartsparkering. Nærmeste kollektivtransport er buss 41 fra Røa til Årnes.

Bilder fra arrangementet vil publiseres her.

De kan benyttes fritt redaksjonelt ved kreditering: «Foto: Sturlason/Oslo kommune»

Sofie Nygaard Skeie, kommunikasjonsrådgiver i Bystyrets sekretariat, tlf. 97 68 96 64.