Byutvikling

Ambassaden får Oslo bys arkitekturpris 2024

Ambassaden har blitt tildelt Oslo bys arkitekturpris 2024, og utestedet Carls og friluftsområdet Nye Langøyene mottar hedrende omtale. «God arkitektur tåler ombruk og gjenbruk,» skriver juryen.

Pressemelding / Publisert: 11.10.2024 / 10.10.2024

Av Bystyrets sekretariat

Ambassaden
Ambassaden. Bilde: Einar Aslaksen. Bilde: Bilde: Einar Aslaksen.

Den amerikanske ambassaden, som stod ferdig i 1959, skulle være et inviterende, amerikansk kulturhus for det offentlige Norge. Dette endret seg etter angrepene mot USA 11. september 2001. Bygget ble stengt mot byen med sluser, gjerde og politipost.

I 2017 flyttet ambassadedriften ut, og med det startet arbeidet med å oppgradere og åpne bygget for publikum. I dag huser Ambassaden blant annet kontorer, treningssenter, restauranter og kaffe- og vinbar. Oppussingen inkluderer gjenbruk av materialer, som teak fra regjeringskvartalet i listverk og paneler.

— Ambassaden har gjenopprettet byggets ikoniske prakt og tilført nye kvaliteter. Et eksempel til etterfølgelse og en fortjent vinner, sier leder av byutviklingsutvalget Haakon Riekeles.

Arkitektene Lundhagem og Atelier Oslo, interiørarkitekt Paulsen & Nilsen og landskapsarkitekt SLA mottok sammen med byggherre Fredensborg arkitekturprisen i dag.

Prisen består av 50 000 kroner, plakett som festes på byggverket og diplom.

Bærekraftige finalister

Ordfører Anne Lindboe er imponert av årets finalister: — Det er fantastisk å se hvordan gamle bygg og områder kan forvandles til nye, spennende tilbud som kommer både Oslos innbyggere og besøkende til gode.

Carls og Langøyene ble også hedret under utdelingen i Rådhuset. På Carl Berner har den gamle verkstedhallen gjenoppstått som Carls – et innholdsrikt bydelshus med mat- og drikkeservering, arrangementer og fotballpub. Juryen beskriver Carls som et tilskudd for både nærmiljøet og byen som helhet.

Nye Langøyene har blitt gjenopplivet som et friluftsområde for Oslos befolkning.
Sundet mellom Langøyene ble i 40 år brukt som søppeldeponi, før det ble dekket med jord. I 2013 ble det oppdaget store mengder miljøgifter på øya og i vannet rundt. Nå har de farlige massene blitt forseglet inne, både på land og i vann.

Mer informasjon om prisen

Les mer om prisen på Oslo kommune sine hjemmesider.
Prisutdelingen ble strømmet på Oslo kommunes Facebook-side.
Lenke til presentasjon av alle årets nominerte

Bilder

Her finner du bilder av årets tre finalister. Bilder fra prisutdelingen publiseres samme sted. Bildene kan fritt brukes redaksjonelt ved kreditering av fotografen i bildebeskrivelsen.

Pressekontakter

Aida Zulic