Budsjett 2024

15 millioner til sykehus i Lviv i Ukraina

Byrådet foreslår å gi 15 millioner kroner i støtte til et barnesykehus i Ukraina.

Pressemelding / Publisert: 23.05.2024

Unbroken Ukraina
Barn på sykehus i Lviv. Bilde: Roma Cayman.

– Jeg har hatt flere møter med representanter for Ukraina, blant annet med ordfører Andriy Sadovyir i Lviv, en by som ligger vest i Ukraina. Det de har behov for er å styrke kapasiteten ved barnesykehuset St. Nicholas, som inngår som en del av et rehabiliteringssenter. Lviv har bygd opp et nasjonalt rehabiliteringssenter, Unbroken, som skal hjelpe ukrainere som er blitt skadet i krigen. Støtten fra Oslo kommune vil bidra til at sykehuset kan gi bedre behandling til flere ukrainske barn, også de som er skadet som et resultat av krigen, sier byrådsleder Eirik Lae Solberg.

Oslo kommune håper at flere kommuner og regjeringen vil følge Oslos eksempel å bevilge penger til det viktige arbeidet som gjøres ved rehabiliteringssenteret Unbroken. Senteret gir hjelp til de som har fått krigsskader, enten det er med proteser eller å trene seg opp igjen. Byen Lviv har blitt et humanitært knutepunkt for mennesker på flukt fra krigen.

– Jeg vil gjerne komme med en vennlig oppfordring til regjeringen: Når Oslo kommune legger 15 millioner på bordet, hadde det vært hyggelig om nasjonale myndigheter matchet det med en tilsvarende støtte med midler fra Nansen-programmet for Ukraina, sier Lae Solberg.

Finansbyråd Hallstein Bjercke tror også at flere norske kommuner vi inspireres til å bidra dersom regjeringen matcher Oslos bidrag.

– Oslo svarer med å støtte et viktig medisinsk tiltak for å hjelpe krigsskadde barn. Vi går foran som bysamfunn ved å støtte noen av dem som er rammet hardest av krigen. Vi skal hjelpe ofrene for Putins krigsforbrytelser. Byrådet mener alvor når vi i byrådserklæringen skriver at “Oslo skal gå foran som et forbilde når verden rundt oss er preget av uro og krefter som setter demokratiet og friheten under press”, sier Hallstein Bjercke.

for byrådslederens kontor