Miljø og klima

1200 dekk hentet opp fra Oslofjorden

Oslo kommune har gjennomført en stor ryddeaksjon for å fjerne søppel fra havbunnen langs kaia i Oslofjorden. Til sammen er over 100 000 tonn søppel hentet opp fra fjorden, inkludert 1200 dekk.

Aktuelt / Publisert: 01.07.2024

Av Bymiljøetaten

Mange bildekk ligger på havna i Oslo.
Hundrevis av bildekk og annet skrot er fjernet fra Oslofjorden etter en stor ryddeaksjon. Bilde: Oslo Havn.

Opprydningsprosjektet er et samarbeid med Oslo Havn KF og er finansiert av Oslo kommune og Handelens Miljøfond. Det er OceanFront som har utført arbeidet for kommunen.

Hundrevis av tapte teiner

Arbeidet er utført langs kaifronten i havnebassenget, fra Aker brygge til Ulvøya, for her ligger det ekstra mye marint søppel. I tillegg har vi i vinter hentet opp over 500 tapte teiner og andre fiskeredskaper som driver såkalt spøkelsesfiske.

Ressurskrevende arbeid

Med dette reduserer vi mengden marin forsøpling i fjorden vår, og vi håper at du også bidrar til å holde fjorden ren. Mesteparten av søppelet i havet, kommer fra land. Det er ressurskrevende å rydde opp søppel fra havbunnen, og det viktigste vi kan gjøre er å sørge for at avfall ikke havner på avveie.

En båt full av sparkesykler, teiner, plast og sykler som er hentet opp fra Oslofjorden.
Sparkesykler, teiner og sykler var noe av skrotet som ble hentet opp av Oslofjorden under opprydningsprosjektet. Bilde: OceanFront.