Koronaviruset

Vil skaffe IKT-utstyr til elever som trenger det

Etter at skolene stengte får elevene i Oslo undervisning hjemme, ved hjelp av undervisningsopplegg på internett. Utdanningsetaten har jobbet med å kartlegge situasjonen og skal nå forsterke arbeidet slik at alle elever får mulighet til å følge undervisningen.

Pressemelding / Publisert: 22.03.2020

OBS: Oslo kommune jobber fortløpende med tiltak mot spredning av koronaviruset. Innholdet i pressemeldingen kan derfor være utdatert. Oppdatert informasjon finnes på samlesiden Koronavirus: Informasjon om koronavirus og innførte tiltak i Oslo kommune.

Oslo kommune har siden 28. februar satt kriseberedskap, og fra 11. mars på høyeste nivå. Kommunen sender ut jevnlige oppdateringer over tiltak og håndtering mot spredning av koronasmitte.

Nytt siste døgn

• Vil skaffe IKT-utstyr til elever som trenger det.
  • Bruken av kommunale idrettsanlegg.
  • Color Fantasy på Revierkaia nå på landstrøm.

Vil skaffe IKT-utstyr til elever som trenger det

Etter at skolene stengte ba Utdanningsetaten rektorene gi et anslag over hvor mange elever som ikke hadde tilgang på digitale verktøy som nettbrett eller PC hjemme, eller mangler internett.

– Jeg vil gi stor honnør til lærerne våre som lager undervisningsopplegg i stor skala, mange på plattformer de aldri tidligere har brukt. Det skal de har stor takk for! Og selv om det er noen få elever som mangler utstyr, så finner som regel skolene løsninger på dette. Mange låner ut utstyr, og sikrer et opplæringstilbud via andre kanaler, f.eks. bøker, papir, post og telefon, sier byråd for oppvekst og kunnskap, Inga Marte Thorkildsen.

Skolene melder om et lite antall elever som mangler PC eller nettbrett, men Utdanningsetaten vil likevel kartlegge hva slags utstyr som trengs. I mellomtiden jobber etaten med å skaffe en «buffer» av PC-er og nettbrett, dersom skolene trenger det.

– Den ene eleven i en klasse som ikke får det samme tilbudet som resten, er en elev for mye. Og like viktig er det å hjelpe alle elevene til å bruke utstyret godt. Den jobben startet umiddelbart etter at skolene stengte og vi tar det videre på mandag, avslutter Thorkildsen.

Bruken av kommunale idrettsanlegg

De kommunale idrettsanleggene er stengt for organisert idrett, for å begrense smittefaren, gjennom å unngå samlinger av folk. Utendørsanleggene er derimot offentlige områder som kan brukes med i tråd med Folkehelseinstituttets anbefalinger og pålegg fra kommunen, på samme måte som parker og marka. Oslo idrettskrets har vært bekymret for aktivitet som ikke respekterer smittevernrådene.

– Oslo kommune har mange flater som kan gi variasjon for barn og unge som er mye inne om dagen, men de samme reglene gjelder her som alle andre steder. Hold avstand til hverandre og ta ansvar for å begrense smitte. Alle må bidra til å begrense smitte, her som ellers, sier byråd for kultur og idrett, Rina Mariann Hansen.

Color Fantasy på Revierkaia på landstrøm

Skipet som har ligget ved Revierkaia har skapt støy og vært til sjenanse for naboene i området. Oslo Havn og Color Line har fortløpende jobbet med tiltak for å redusere ulempene ved å ha skip til kai, som følge av myndighetenes stenging av passasjertrafikken fra utlandet. Color Fantasy ble torsdag 19. mars koblet til landstrøm.

– Vi forstår at det har vært en påkjenning for de som bor i området å ha støyen fra skipet så tett innpå seg. Derfor er vi veldig glad for at Oslo Havn og Color Line har funnet løsninger og fått skipet på landstrøm, slik at det er utslippsfritt og tilnærmet støyfritt, sier Victoria Marie Evensen, byråd for næring og eierskap.

media@byr.oslo.kommune.no / +4799 28 90 90 (kun taleanrop, ikke SMS)