Tar grep for å sikre bedre pasientflyt på legevakten
En gjennomgang av legevakten i Oslo peker på flere utfordringer. Nå skal økt bruk av «Ringe før oppmøte» og kunstig intelligens bidra til kortere ventetid.
Pressemelding / Publisert: 29.01.2025
Av Byrådsavdeling for helse

Oslos nye legevakt åpnet på Aker i november 2023, og består av både den kommunale allmennlegevakten og av skadelegevakten. Sistnevnte drives av Oslo universitetssykehus.
Etter ett års drift bestilte Helseetaten en gjennomgang av den kommunale allmennlegevakten. Resultatene av gjennomgangen og en varslet tilsynsrapport fra Statsforvalteren, viser at enkelte av løsningene som var planlagt for mer effektiv drift ikke er fulgt opp som planlagt. Dette kan være en risiko med tanke på pasientsikkerheten.
— Det er mye som fungerer bra på legevakten i Oslo, og innbyggerne skal være trygge på at de får god hjelp. Samtidig har ikke Oslo fått fullt utbytte av å samle legevakten i et nytt og moderne bygg, og det vil byrådet gjøre noe med, sier helsebyråd Saliba Andreas Korkunc (H).
Ventearealene ved legevakten er designet for høy gjennomstrømming av pasienter, men når mange trenger hjelp samtidig, som for eksempel gjennom julen, har lokalene vært fulle. Da har pasienter og pårørende sittet svært trangt. Digitale og organisatoriske løsninger som selvregistrering, «Ringe før oppmøte» og tildeling av oppmøtetid har ikke fungert optimalt. Deler av utviklingen har derfor blitt satt på vent.
Byrådet sender derfor et oppdrag til Helseetaten om å sette i gang en rekke tiltak for å bedre situasjonen på den kommunale delen av legevakten, allmennlegevakten. Tiltakene inkluderer blant annet:
- Fem millioner kroner bevilges av byrådet til kompetanseheving, slik at legevakten, legevaktsentralen (telefonsentralen) og øvrige av Helseetatens tjenester på Aker kan ha en mer fleksibel bruk av helsepersonell på tvers. På den måten kan ressursene brukes der de trengs mest.
- Fullt iverksette «Ringe før oppmøte», slik at pasienter kan få et tidspunkt for oppmøte og vente hjemme, i stedet for på venterommet, og faktisk kunne komme inn til legeundersøkelse i rimelig tid etter oppmøte. Dette inkluderer mer og bedre informasjon til Oslos innbyggere om bruk av legevakten, slik at tilbudet brukes riktig. Mange som tar kontakt med Legevakten kan vente til neste dag og heller kontakte fastlegen.
- Sørge for bedre bemanningsplanlegging tilpasset når på døgnet og i uken pasientene kommer, ved å innføre en KI-bemanningsløsning. I tillegg skal det innføres et KI-støtteverktøy som effektiviserer helsepersonellets journalføring. Byrådet bevilger to millioner kroner til dette.
- Innføre brukerundersøkelser.
- Kartlegge og vurdere andre former for turnuser, herunder langvakter og kalenderplan/årsturnus, for å blant annet bedre fagdekningen i helg, få ned andelen ufrivillig deltid, og redusere små stillingsandeler.
- Evaluere den nye organiseringen av fastleger i legevakten, herunder om legevakten bruker fastlegenes kompetanse, erfaring og kapasitet effektivt og hensiktsmessig.
— Legevakten en svært viktig del av helsetjenesten vår og en viktig trygghet for innbyggerne våre. Byrådet ønsker at tilbudet skal fungere så godt som mulig. Vi kommer til å følge Helseetaten tett opp for å gjøre et godt tilbud enda bedre, sier Korkunc.
Byrådet vil sette av totalt åtte millioner til tiltakene, hvorav én million kroner går til leder- og fagstøtte for gjennomføringen av oppdraget.
Les oppdragsbrevet til Helseetaten (lenke til PDF i eInnsyn).
Les gjennomgangen Helseetaten har bestilt (lenke til PDF på oslo.kommune.no)