Helse og omsorg

Tøyenhelsa H32 åpner på Tøyen torg

I januar 2024 flytter flere av Bydel Gamle Oslos helsetjenester for gravide, foresatte, barn og unge inn i moderne og nyoppussede lokaler i Hagegata 32.

Aktuelt / Publisert: 01.12.2023

Av Bydel Gamle Oslo

Artikkelen er mer enn ett år gammel.
Illustrasjon Tøyenhelsa H32
Illustrasjon Tøyenhelsa H32. Bilde: Mellomrom.

8. januar

  • Ung Arena
  • Fact Ung
  • Oslohjelpa
  • Sammen på vei
  • Migrasjonshelse og Smittevern
  • Skolehelsetjenestens administrasjon

9. januar

Helsestasjon for ungdom (HFU)

16. januar

Helsestasjon for gravide og barn 0-5 år

Nettsiden til Tøyenhelsa H32 finner du her.

Enklere for innbyggerne

-Vi er overbevist om at denne satsingen vil gjøre tjenestene mer tilgjengelige for innbyggerne, sier seksjonssjef og leder for Tøyenhelsa H32 Espen Patsis-Torgersen.

Bydelen samlokaliserer blant annet Fyrstikktorget helsestasjon, Grønland helsestasjon og en rekke andre bydelstjenester. I tillegg flytter Sanitetskvinnenes kvinnehelsehus og Tannhelsetjenesten inn hos Tøyenhelsa H32.

Tøyen torg har en sentral beliggenhet og ligger rett ved T-banen, det er enkelt å komme seg hit.

Tøyenhelsa H32 befinner seg kun noen meter unna bydelens resepsjon i Hagegata 24. Her holder blant annet NAV Gamle Oslo, Enhet bolig, Enhet psykisk helse og mestring, og en rekke andre bydelstjenester til.

Samlokalisering skal gi bedre samarbeid

-Vi mener at kortere avstander vil bidra til bedre samarbeid på tvers av helsetjenestene. Det kan være viktig fordi mange av innbyggerne i vår bydel benytter seg av flere tjenester samtidig, forklarer avdelingsdirektør Avdeling oppvekst Gro Eilei Bøe.

Samlokalisering av tjenestene skal bidra til at de som jobber i ulike tjenester blir bedre kjent med hverandres fagfelt. Deling av lokaliteter og kortere avstander bidrar til at møter og avklaringer kan gjøres raskere.

-Vi har gjort gode erfaringer etter at en rekke tjenester flyttet sammen i Hagegata 24 under pandemien. Både ansatte og ledere melder om mer samhandling, læring og fortgang knyttet til avklaringer mellom ansatte som jobber med ulike fagfelt og tjenester, konkluderer hun.