Natur, kultur og fritid

Storsatsing på Oslo-idretten – kommunen bygger idrettsanlegget Campus Ekeberg

Byrådet vil bygge Campus Ekeberg i kommunal regi.

Pressemelding / Publisert: 08.08.2024

Av Byrådslederens kontor — Byrådsavdeling for kultur og næring

Barn i gule lagdrakter sitter på en trapp utenfor en hall på Ekeberg sammen med byrådslederen, byråd for kultur og næring og representanter for Oslo-idretten.
Campus Ekeberg realiseres som idrettsanlegg. BSK håndball på trappene med byrådslederen, byråd for kultur og næring, representanter for Oslo-idretten og BSK. Bilde: Oslo kommune.

Denne løsningen innebærer at Campus Ekeberg realiseres som idrettsanlegg. Skoledelen realiseres ikke.

– Dette er en stor satsing som Oslo-idretten har ventet altfor lenge på. Anlegget vil ligge i Oslo Sør, et område med store behov for idrettsanlegg. Campus Ekeberg vil også føre til ledig hallkapasitet på Søndre Nordstrand som blir frigjort til andre idrettslag, sier byrådsleder Eirik Lae Solberg (H).

Denne løsningen vil bli billigere enn det opprinnelige forslaget. Men Campus Ekeberg er fortsatt et ambisiøst milliardprosjekt for Oslo-idretten. Oslobygg setter i gang med arbeidet nå.

– Etter år med usikkerhet og venting presenterer byrådet i dag en løsning som ikke krever statlig godkjenning. Idrettsanlegget blir realisert i kommunal regi. Samtidig inviterer vi Bækkelaget Sportsklub og Oslo idrettskrets til etter hvert å bli medeiere i anlegget, sier byråd for kultur og næring, Anita Leirvik North (H).

Representanter for Oslo-idretten og Bækkelagets Sportsklub ser fram til at prosjektet nå blir realisert:

– For Bækkelagets Sportsklub er dette en historisk dag på linje med etableringen av Norway Cup i 1972. Dette er et krafttak for breddeidretten og vil gi tusenvis av barn idrettsglede, sier Ove Hobbesland i BSK.

– Vi vil takke byrådet for at de har vist en helt unik gjennomføringskraft. Nå skal vi sammen realisere BSK Arena og gi flere ulike idretter sårt tiltrengte anlegg, fortsetter Hobbesland.

– For Oslo Idrettskrets er dette en merkedag. Vi er svært fornøyde med hvordan byrådet aktivt har bidratt til en løsning som realiserer prosjektet etter idrettens behov, og fjerner all usikkerhet. Nå ser vi frem til fortsatt godt samarbeid med kommunen til det beste for barn og unge i byen vår, sier styreleder i idrettskretsen Marcela Montserrat Fonseca Bustos.

– Campus Ekeberg vil øke anleggskapasiteten i Oslo for flere idretter, og frigjøre tid i andre kommunale anlegg. Dette er en viktig brikke i en økt satsing på Oslo-idretten, og vi er svært tilfredse med den løsningen vi nå er enige med byrådet om, kommenterer generalsekretær Magne Brekke i Oslo Idrettskrets.

De planlagte skoleplassene som nå tas ut av prosjektet var kostbare. I tillegg er behovet de var ment å dekke langt på vei imøtekommet med andre prosjekter, særlig de planlagte programmene for helsefag og idrettsfag på Diakonhjemmet.

Det blir likevel bygget fasiliteter som legger til rette for undervisning i tilknytning til idrettsanlegget. Skoler i Oslo kan for eksempel ha fag- og idrettsdager på Campus Ekeberg, og kombinere undervisning med fysisk aktivitet.

Pressekontakter

Byrådslederens kontor

For byrådsavdeling for kultur og næring

Ninja Sandemose