OXLO

Stopp hatprat i Nordre Aker

Da flere av skolene og idrettstilbudene i Nordre Aker opplevde økt rasisme og hatprat blant barna, bestemte de seg for å handle. Dette ble starten på prosjektet «Stopp hatprat i Nordre Aker».

Aktuelt / Publisert: 21.11.2025

Av Utdanningsetaten — Bydel Nordre Aker

Bildet viser en gymsal hvor to elever, to unge jenter, står på en scene og en stor gruppe med foreldre står forran og hører på hva de sier.
Amanda Løvsletten og Ingveig Fyhri holdt foreldremøte for foreldrene på 5. trinn på Kjelsås skole. Bilde: Henriette Randsborg.

Onsdag 17. september samlet barneskolene på Kjelsås, Disen, Grefsen og Maridalen seg på Kjelsås skole. Sammen med dem var også politiets mangfoldskontakt, Salto-koordinator i området og Kjelsås Idrettslag. Skolene hadde invitert inn organisasjonene Stopp Hatprat, Minotenk og Dembra. Organisasjonene skulle lede en opplæring for å lære de ansatte i skolene og idretten å håndtere og slå ned på ugrei oppførsel.

Målet med prosjektet er å sikre at både lærere og trenere gir elevene det samme budskapet om nulltoleranse for hatprat.

På bildet står det to kvinner og to jenter, fra venstre står en kvinne i politiuniform, Cecilie Stokke, mangfoldskontakt i politiet i Oslo så står det to unge jenter på 11 år, Wilma Annette Aulie, elev 7. trinn
Maiken Eesseltoft-Rao, elev 7. trinn  og tilslutt rektor på Disen skole, Birgitte Arctander Stub, rektor på Disen
Cecilie Stokke fra politiet i Oslo, Wilma Annette Aulie, elev 7. trinn, Maiken Eesseltoft-Rao, elev 7. trinn, Birgitte Arctander Stub, rektor på Disen. Elevene ledet opplæring med foreldre på møte. Bilde: Birgitte Arctander Stub.

Første gang kurset holdes for så unge elever

Prosjektet har valgt å starte med 5. og 7. trinn. Hver skole sendte til sammen 30 elever fra 7. trinn til et heldagskurs i regi av Stopp Hatprat.

Etter endt opplæring har elevekspertene fra 7. klasse fått holde kurs og ledet opplæring av både medelever og foreldre på sine skoler. Et virkningsfullt grep for å gi elevene eierskap til prosjektet.

Nå er skolene i gang med opplæring av elevene på 5. trinn. Det foregår ved at noen av elevekspertene på 7. trinn har opplæring med en og en klasse på 5. trinn.

Amanda og Ingveig fra Kjelsås skole var blant elevekspertene. Under et foreldremøte i høst fikk de foreldrene ut på gulvet for å gjennomføre ulike øvelser om etiske verdivalg.

– Det var morsomt å oppleve at foreldrene engasjerte seg, og det var en god erfaring for meg, forteller Amanda.

– Det var fint å føle av vi gjorde en forskjell, legger Ingveig til.

"Det var morsomt å oppleve at foreldrene engasjerte seg, og det var en god erfaring for meg."
Amanda

Viktig å starte forebyggingen tidlig

De involverte beskriver en situasjon hvor det har blitt rapportert inn flere alvorlige hendelser som omhandler hakekors, barn som slåss med andre barn, og rasistiske utsagn og handlinger i og utenfor klasserommet i området.

– Det er helt nødvendig å komme i gang allerede på barneskolen, sier rektor på Disen skole, Birgitte Arctander Stub.

– Vi ser en økning i alvorlige saker med elever helt ned i barneskolealder. Utviklingen gjelder hele byen, ikke bare her i Nordre Aker, utdyper Cecilie T. Stokke, som er mangfoldskontakt i politiet.

I begynnelsen handlet prosjektet om rasistiske uttalelser og holdninger, men de så fort at de måtte gå bredere til verks. Nå jobbes det mer generelt mot hatprat. Dette inkluderer diskriminering basert på seksualitet, religion, kjønn, rasisme og folk fra spesifikke land.

– For idrettslaget er det viktig at barn og unge får høre det samme hos oss som på skolen, samarbeidet her er viktig. Vår visjon er å gjøre Nordre Aker til et enda bedre sted å bo. Vi ønsker og håper at alle skal ha det fint, trygt og føle seg inkludert fra de går ut av døren om morgenen til de legger seg om kvelden, sier daglig leder i Kjelsås Idrettslag, Truls Nygaard.

"For idrettslaget er det viktig at barn og unge får høre det samme hos oss som på skolen, samarbeidet her er viktig."
daglig leder i Kjelsås Idrettslag, Truls Nygaard.
På bildet står en gruppe mennesker i en gymsal, det er de som har vært involvert i prosjektet, dette er navnene fra venstre til høyre:  Zeynab Bouhedjeur fra Minotenk, Peder Nustad fra Dembra, Amanda Anvar fra Stopp Hatprat, Cecilie Stokke fra Politiet, Trine Andersen fra Grefsen skole, Alf Bakkland fra Salto, Henriette Randsborg fra Kjelsås og Maridalen skoler, Truls Nygaard fra Kjelsås IL, Eirik Rise fra Stopp Hatprat og Birgitte Stub fra Disen skole.
Zeynab Bouhedjeur, Peder Nustad, Amanda Anvar, Cecilie Stokke, Trine Andersen, Alf Bakkland, Henriette Randsborg, Truls Nygaard, Eirik Ris og Birgitte Stub. Gruppen samlet på kickoff 17. september. Bilde: Henriette Randsborg.
"Det er viktig å stå opp for mangfold og fellesskap, og hvis ikke skolen gjør det, hvem skal gjøre det da?"
Birgitte Arctander Stub, rektor på Disen skole

Veien videre

Det er skolene som tar hovedansvar for å holde prosjektet «Stopp hatprat i Nordre Aker» gående. De planlegger å fortsette med opplæring av eleveksperter på 7. trinn som lærer opp elevene på 5. trinn med øvelser om holdninger og verdier.

– Vi ser et stort behov for å jobbe med holdninger blant barn og unge, men også blant voksne. Og vi voksne må tørre å slå ned på hatefulle ytringer, sier rektor på Kjelsås og Maridalen, Henriette Randsborg.

Rektorene forteller at de håper at flere skoler blir med på prosjektet, eller starter egen satsing i sin bydel. Men først vil de komme godt i gang på egne skoler.

– Det er viktig å stå opp for mangfold og fellesskap, og hvis ikke skolen gjør det, hvem skal gjøre det da? avslutter rektor på Disen skole, Birgitte Arctander Stub.

"Vi ser et stort behov for å jobbe med holdninger blant barn og unge, men også blant voksne. Og vi voksne må tørre å slå ned på hatefulle ytringer."
Henriette Randsborg, rektor på Kjelsås og Maridalen