Stopp hatprat i Nordre Aker
Da flere av skolene og idrettstilbudene i Nordre Aker opplevde økt rasisme og hatprat blant barna, bestemte de seg for å handle. Dette ble starten på prosjektet «Stopp hatprat i Nordre Aker».
Aktuelt / Publisert: 21.11.2025
Av Utdanningsetaten — Bydel Nordre Aker
Onsdag 17. september samlet barneskolene på Kjelsås, Disen, Grefsen og Maridalen seg på Kjelsås skole. Sammen med dem var også politiets mangfoldskontakt, Salto-koordinator i området og Kjelsås Idrettslag. Skolene hadde invitert inn organisasjonene Stopp Hatprat, Minotenk og Dembra. Organisasjonene skulle lede en opplæring for å lære de ansatte i skolene og idretten å håndtere og slå ned på ugrei oppførsel.
Målet med prosjektet er å sikre at både lærere og trenere gir elevene det samme budskapet om nulltoleranse for hatprat.
Første gang kurset holdes for så unge elever
Prosjektet har valgt å starte med 5. og 7. trinn. Hver skole sendte til sammen 30 elever fra 7. trinn til et heldagskurs i regi av Stopp Hatprat.
Etter endt opplæring har elevekspertene fra 7. klasse fått holde kurs og ledet opplæring av både medelever og foreldre på sine skoler. Et virkningsfullt grep for å gi elevene eierskap til prosjektet.
Nå er skolene i gang med opplæring av elevene på 5. trinn. Det foregår ved at noen av elevekspertene på 7. trinn har opplæring med en og en klasse på 5. trinn.
Amanda og Ingveig fra Kjelsås skole var blant elevekspertene. Under et foreldremøte i høst fikk de foreldrene ut på gulvet for å gjennomføre ulike øvelser om etiske verdivalg.
– Det var morsomt å oppleve at foreldrene engasjerte seg, og det var en god erfaring for meg, forteller Amanda.
– Det var fint å føle av vi gjorde en forskjell, legger Ingveig til.
"Det var morsomt å oppleve at foreldrene engasjerte seg, og det var en god erfaring for meg."
Viktig å starte forebyggingen tidlig
De involverte beskriver en situasjon hvor det har blitt rapportert inn flere alvorlige hendelser som omhandler hakekors, barn som slåss med andre barn, og rasistiske utsagn og handlinger i og utenfor klasserommet i området.
– Det er helt nødvendig å komme i gang allerede på barneskolen, sier rektor på Disen skole, Birgitte Arctander Stub.
– Vi ser en økning i alvorlige saker med elever helt ned i barneskolealder. Utviklingen gjelder hele byen, ikke bare her i Nordre Aker, utdyper Cecilie T. Stokke, som er mangfoldskontakt i politiet.
I begynnelsen handlet prosjektet om rasistiske uttalelser og holdninger, men de så fort at de måtte gå bredere til verks. Nå jobbes det mer generelt mot hatprat. Dette inkluderer diskriminering basert på seksualitet, religion, kjønn, rasisme og folk fra spesifikke land.
– For idrettslaget er det viktig at barn og unge får høre det samme hos oss som på skolen, samarbeidet her er viktig. Vår visjon er å gjøre Nordre Aker til et enda bedre sted å bo. Vi ønsker og håper at alle skal ha det fint, trygt og føle seg inkludert fra de går ut av døren om morgenen til de legger seg om kvelden, sier daglig leder i Kjelsås Idrettslag, Truls Nygaard.
"For idrettslaget er det viktig at barn og unge får høre det samme hos oss som på skolen, samarbeidet her er viktig."
"Det er viktig å stå opp for mangfold og fellesskap, og hvis ikke skolen gjør det, hvem skal gjøre det da?"
Veien videre
Det er skolene som tar hovedansvar for å holde prosjektet «Stopp hatprat i Nordre Aker» gående. De planlegger å fortsette med opplæring av eleveksperter på 7. trinn som lærer opp elevene på 5. trinn med øvelser om holdninger og verdier.
– Vi ser et stort behov for å jobbe med holdninger blant barn og unge, men også blant voksne. Og vi voksne må tørre å slå ned på hatefulle ytringer, sier rektor på Kjelsås og Maridalen, Henriette Randsborg.
Rektorene forteller at de håper at flere skoler blir med på prosjektet, eller starter egen satsing i sin bydel. Men først vil de komme godt i gang på egne skoler.
– Det er viktig å stå opp for mangfold og fellesskap, og hvis ikke skolen gjør det, hvem skal gjøre det da? avslutter rektor på Disen skole, Birgitte Arctander Stub.
"Vi ser et stort behov for å jobbe med holdninger blant barn og unge, men også blant voksne. Og vi voksne må tørre å slå ned på hatefulle ytringer."