Koronaviruset

Slik skal Oslo teste 5 prosent av befolkningen

Byrådet har i dag lagt fram en ny beredskapsplan som beskriver hvordan kommunen skal kunne teste 5 prosent av befolkningen per uke. Det betyr at kommunen er klare for å kunne teste 35 000 innbyggere i uken.

Pressemelding / Publisert: 01.09.2020

Vi publiserer jevnlig oppdateringer over tiltak mot og håndtering av koronasmitte. Innholdet i denne pressemeldingen kan derfor være utdatert.

– Oslo har for øyeblikket ledig testkapasitet og ventetiden er nå maksimalt en arbeidsdag. Nå har vi også en plan som gjør det mulig for oss å oppskalere kapasitet for test til fem prosent av befolkningen i løpet av en uke, sier byrådsleder Raymond Johansen (Ap).

Planen innebærer at kommunen er klare til å opprette fire nye testsentre – på Bryn, Lindern, Skullerud og i Groruddalen – tillegg til allerede etablerte teststasjoner og feberpoliklinikker.

– For å unngå en ny nedstenging av samfunnet skal vi planlegge for omfattende testing for å identifisere og isolere smittede med koronaviruset, og drifte en effektiv smitteoppsporing for å sette nærkontakter i karantene, sier Johansen.

Planen innebærer også at andre enn helsepersonell kan gjennomføre testingen. På denne måten vil helsetjenestene i større grad driftes som normalt uavhengig av testing i Oslo kommune.

Helsebyråd Robert Steen (Ap) understreker at Oslo kommune har hatt god testkapasitet den siste tiden.

– Oslo kommune ga enkelte dager i forrige uke tilbud om test tilsvarende 2,6 prosent av befolkningen i uken og hadde i tillegg ledig kapasitet for ytterligere tester. Tiltakene som iverksettes nå framover skal i sikre at testarbeidet i størst mulig utstrekning kan gjøres av andre enn helsepersonell. Oslo kommune tilpasser også tilbudet slik at kommunen kan gjennomføre to tester av personer, i de tilfeller dette er nødvendig ut fra anbefalinger fra Folkehelseinstituttet, sier Steen.

Last ned plan for etablering av økt testkapasitet i Oslo kommune (PDF 0,6MB)

Byrådslederens tale fra pressetreffet

Gå til Byrådslederens tale fra pressetreffet 01.09.20