Natur, kultur og fritid

Slik jobber badevaktene i svømmehallene

Badevaktene i svømmehallene er der for at du skal føle deg trygg og ivaretatt når du bader. Men, hva gjør egentlig en badevakt på jobb, og hva skal til for å bli en badevakt i Oslo kommune?

Aktuelt / Publisert: 27.03.2024

Av Bymiljøetaten

En badevakt sitter på stolen og ser på bassenget.
En viktig del av badevaktjobben er å kartlegge aktiviteten i bassenget og å sørge for at alle er trygge. Bilde: Oslo kommune / Bymiljøetaten.

Jobber for å unngå alvorlige situasjoner

– Hovedmålet til en badevakt er å få badegjestene til å føle seg trygge. Det betyr at de føler seg sett, ivaretatt og at de kan komme og snakke med oss hvis det er noe problemer, sier Daniel Lubiana. Han jobber som badevakt på Manglerud bad.

En viktig del av jobben til badevaktene er å forebygge at noe alvorlig skjer, slik at skjorta fortsatt er tørr når de drar fra jobb. Da er det blant annet viktig å kartlegge aktiviteten i bassenget, observere svømmeferdighetene til gjestene og sørge for at alle befinner seg i de bassengene som egner seg best.

Ulike krav for å bli badevakt

For å bli godkjent badevakt må du blant annet kunne svømme 100 meter på rygg og 100 meter bryst, i tillegg til å hente en dukke fra dypet. Du må også kunne dra i land dukken fra 25 meter.

– Det beste med å være badevakt er å se gleden i folks ansikt når de kommer hit og koser seg, trener og har det hyggelig, sier Daniel.

Se Daniel fortelle mer om hvordan badevaktene jobber i svømmehallene, og hvorfor han valgte dette yrket:

Hva gjør en badevakt i svømmehallen?