Bolig og sosiale tjenester

Redd for veggedyr og kryp? Slik blir du kvitt dem!

Ser du de svarte prikkene på sengerammen? Det er spor etter veggedyr. Skadedyr kan ramme alle. Les om de vanligste årsakene til skadedyr, og hvordan du kan unngå de små krypene.

Aktuelt / Publisert: 11.07.2024

Av Boligbygg Oslo

Rester av veggdyr som har kommet seg på en sengeramme i tre.
På undersiden av denne senga er det små prikker, rester og avføring etter veggedyr. Det er et sikkert tegn på at det er veggedyr i boligen, og det vil være nødvendig med en sanering. Bilde: Espen Roligheten/ Boligbygg Oslo KF.

Det er viktig å ikke skamme seg over å oppdage skadedyr i boligen, for problemet er ikke uvanlig. Boligbygg Oslo KF eier og forvalter nesten 12.000 kommunale boliger, og har lang erfaring med skadedyr. I fjor bestilte Boligbygg hele 715 saneringer,
det vil si fjerning av skadedyr. Og jo raskere skadedyrene blir oppdaget, dess raskere blir du kvitt dem.

Fagansvarlig for skadedyr i Boligbygg, Espen Roligheten, har holdt foredrag om bekjemping av skadedyr over hele verden. Han er antakelig en av Norges mest kunnskapsrike om de bittesmå krypene som vi alle frykter.

Veps, fugler og småkryp

– Men hva er egentlig skadedyr?

– Skadedyr kan være rotter og mus inne, kakerlakker, maur, sølvkre/skjeggkre, veggedyr, vepsebol og duer og måker. Under spesielle omstendigheter behandler vi for møll, biller eller andre smådyr.

– Hva skal man gjøre hvis man oppdager eller mistenker skadedyr i boligen?

– Hvis du leier kommunal bolig av Boligbygg, kontakt kundesenteret til Boligbygg på telefon 23 46 05 00, slik at vi kan bestille et besøk av et skadedyrfirma. Hvis det oppdages skadedyr, gjør firmaet nødvendige tiltak. Boligbygg dekker også denne kostnaden.

Hvis man eier boligen selv eller leier av andre, er det viktig å kontakte skadedyrfirmaer så fort som mulig selv eller gjennom borettslaget eller sameiet. Jo tidligere, dess bedre. Og billigere.

Dette er den vanligste årsaken til skadedyr

– Hva er de vanligste måtene å få skadedyr på?

– Dårlig renhold er den vanligste årsaken, eller at du er nabo til noen med dårlig renhold. Unntaket er veggedyr, som ikke handler om dårlig rengjøring. Veggedyr kan man få hvis man sover på et sted med veggedyr, tar inn brukte møbler eller får ting eller besøk fra folk som har slike skadedyr hjemme.

– Hvordan unngår man å få skadedyr?

– Hold det normalt rent og ryddig og tøm kjøkkenskapet minst én gang i året for gammel mat. Se etter spor etter veggedyr hvis du er på reise eller tar inn brukte ting i boligen din.

– Koster det noe å bli kvitt skadedyrene?

– Boligbygg dekker kostnader til selve saneringen for sine leietakere, det vil si fjerningen av skadedyr. Så lenge beboere samarbeider og holder avtaler om rydding og klargjøring, får du ingen kostnader. Du kan bli bedt om å pakke ned ting og rydde før skadedyrene skal bekjempes.

– Kan man bo i leiligheten hvis man oppdager skadedyr?

Beboerne kan bo i eget hjem mens arbeidet pågår, men hvis du ikke ønsker å bli boende,
må du selv dekke kostnader til annet bosted.

Flest meldinger om skadedyr mellom juni og september

– Hvilken årstid får dere flest varsler om skadedyr?

– Vi får flest meldinger om skadedyr fra juni til september.

– Hvordan foregår en sanering?

– Veggedyr er det vanskeligste skadedyret å bekjempe. En del ting, i hvert fall seng og sofa, bør sendes til frys i to-tre dager for å fjerne veggedyrene. Leier man av Boligbygg får man tildelt en enkel madrass i mellomtiden. Samtidig legges det ut pulver og feller mot skadedyrene. En veggedyrsanering tar fra fire til 15 uker, avhengig av hvor lenge beboer har ventet med å melde ifra om problemet. Firmaet kommer innom jevnlig, og når de ikke klarer å finne veggedyr lenger, avsluttes jobben og leiligheten friskmeldes.

(Denne artikkelen ble først publisert i Boligbyggs beboermagasin BoBra)

• Hold det normalt rent og ryddig.

• Tøm kjøkkenskapet minst én gang i året for gammel mat.

• Sjekk for spor etter veggedyr når du er på reise eller tar inn brukte ting.

"Hold det normalt rent og ryddig og tøm kjøkkenskapet minst én gang i året for gammel mat"
Espen Roligheten, fagansvarlig for skadedyr i Boligbygg