Politikk

Selv om det har regnet mye i det siste, må vi fortsatt spare på vannet

Den siste tiden har det kommet kraftige regnskyll. Det er imidlertid ikke nok til å fylle opp vannmagasinene. Oslo kommune oppfordrer fortsatt innbyggerne til å spare på vannet.

Pressemelding / Publisert: 04.07.2022

– Det har kommet en god del regn de siste dagene. Men for at vi skal klare å fylle opp vannmagasinene må det falle store mengder regn, over lang tid, innover i Nordmarka forteller seksjonsleder for vannmiljø i Vann- og avløpsetaten, Frode Hult.

Langt fra normalen

Magasinfyllingen i Maridalsvassdraget er i dag på 70,2 prosent. Normalen for denne perioden er 88,5 prosent. Regnet som har falt de siste dagene har økt magasinfyllingen med kun få prosent.

– Det hjelper litt, men det er langt opp til normal fyllingsgrad, og dermed må vi fortsette med vannsparingstiltakene vi har i dag. Jevnlig nedbør og godt med snøsmelting om våren er avgjørende for en trygg vannforsyning utover våren og sommeren, legger Hult til.

Nedbøren som faller i sentrum, gir ingenting til vannforsyningen

Maridalsvassdraget består av 29 vann i Nordmarka hvor Maridalsvannet er det nederste. Det er de samlede vannmengdene i hele vassdraget som utgjør magasinkapasiteten. Derfor er det kun regn som faller innover i marka som har øker fyllingsgraden. Regn som faller i Oslo sentrum, har derfor ingen effekt på magasinfyllingen.

Vi må fortsatt spare på vannet

Byråd for miljø og samferdsel, Sirin Stav, oppfordrer til videre innsats for å spare på vannet:

– Vi har lært oss at vannsparing er et langt løp. Jeg har bedt Vann- og avløpsetaten om å lage en samlet plan for å få ned vannforbruket, men det er også mye hver og en kan gjøre på egen hånd.

– Oslos befolkning har gjort en stor innsats så langt, og det har jeg tro på at vi skal klare å fortsette med. Alle gjør sitt for å bruke mindre vann i hverdagen. Jeg har f.eks blitt mye mer påpasselig med å skru av dusjen når jeg tar shampoo i håret, og til vanning av blomster bruker jeg restene av drikkevann fra glass og mugger. Enkle tiltak som alle kan gjøre, forteller byråden optimistisk.

Oslo kommune ber innbyggerne om å være nøkterne med vannbruken slik at vi skal ha nok vann til de viktigste tingene i samfunnet som drikke, matlaging, personlig hygiene, toalettspyling, helse og næringsliv.

Slik reduserer du enkelt ditt eget vannbruk

• Ta kortere dusjer og skru av vannet mens du tar på såpe eller sjampo.
  • Ikke la krana renne mens du pusser tennene.
  • Bruk øko-program på oppvaskmaskinen.
  • Spar klesvasken til vaskemaskinen blir helt full.
  • Bruk den «lille knappen» på toalettet når du trekker ned.
  • Sett en mugge med vann i kjøleskapet, så slipper du å la vannet renne for å få det kaldt.
  • Unngå å vaske bilen ofte.
  • Vær restriktiv med vanning av blomster og planter. Bruk kanne heller enn hageslange.

Spørsmål og svar om vannsparing

Hanne Sofie Fremstad, Kommunikasjonsrådgiver