Politikk

Saker behandlet i byråd 5. september

Byrådet behandlet blant annet et høringssvar om håndheving av mindre narkotikaovertredelser.

Saker i byrådet / Publisert: 27.08.2024 / 05.09.2024

Saker med innstilling til bystyret

Klage, Sørbråtveien 19, Marka

Saken gjelder klage over avslag på søknad om dispensasjon fra markaloven for oppføring av to boenheter i Sørbåtveien 19, Marka.

Byrådet ber bystyret sende saken til behandling hos Statsforvalteren.

Høring: "NOU 2024:12 Håndheving av mindre narkotikaovertredelser"

Denne saken gjelder Oslo kommunes høringsuttalelse til NOU 2024: 12 Håndheving av mindre narkotikaovertredelser, utarbeidet av Rushåndhevingsutvalget på oppdrag fra Justis- og beredskapsdepartementet.

Mandatet til utvalget har vært å se på strafferettslige og straffeprosessuelle sider ved forebyggings- og behandlingsreformen for rusfeltet.

Byrådet ber bystyret om å vedta høringssvaret. Hele svaret leses i protokollen (følg lenken under).

Se sakene

Saker avgjort av byrådet

Høring: Ny forskrift om minimumsavdrag for kommuner

Kommunal- og distriktsdepartementet har sendt på høring forslag til forskrift om minimumsavdrag for kommuner, med videre.

Forskriften utdyper og presiserer kommunelovens regler som regulerer kommunens handlingsrom hva angår avdrag på gjeld, kalt minimumsavdrag.

Høring: Ny barnelov – Likestilt foreldreskap og felles omsorg for barn etter samlivsbrudd

Barne- og familiedepartementet har sendt forslag til ny barnelov på høring, med frist 8. september 2024.

Se sakene

Saker omtalt på denne siden

Vær oppmerksom på at denne artikkelen omtaler noen av sakene som behandles i det faktiske byrådsmøtet. Sakene er utvalgt etter det vi antar har offentlig interesse. Vi lager denne oversikten for å gjøre det enklere å følge med og finne fram. Derfor kan detaljer være forenklet, og ikke juridisk presise. Les protokollen fra møtet for de juridiske vedtakene.