Saker behandlet i byråd 27. august

Byrådet behandlet blant annet et forslag om regulering av Linderudløkka.

Saker i byrådet / Publisert: 22.08.2024 / 27.08.2024

Illustrasjon av et torg med bord og sitteplasser, med boligbygg på hver side.
Illustrasjon av hvordan det kan bli på Linderudløkka. Bygget til høyre er Siemens gamle hovedkontor i Norge. Bilde: Nordic / Landskaperiet / SOE.

Saker med innstilling til bystyret

Forslag til regulering, Linderudløkka, Bydel Bjerke

Stor-Oslo Eiendom foreslår å omregulere Østre Aker vei 90 – Siemenstomta / Linderudløkka – fra kontor- og industriområde til bolig, kontor, torg, varehandel, barnehage med mer. Planen åpner for bygging av omtrent 700-1000 boliger.

Området skal knyttes opp mot friområdet «Grønn Åre» i nord, fortettes med boliger, torg og møteplasser og tilrettelegges for flere og bedre forbindelser i nabolaget. Høyblokka foreslås regulert til bevaring. Plan- og bygningsetaten mener at det er gjort et plangrep som kan gi et godt og flerfunksjonelt byområde.

Les pressemeldingen: 1000 nye boliger på Linderud

Byrådet ber bystyret om å vedta reguleringen.

Klage, Zinoberveien, Marka

Plan- og bygningsetaten har godkjent asfaltering av to strekninger av Zinoberveien i Sørkedalen. Området er omfattet av markaloven. En rekke privatpersoner og Sørkedalen rideklubb har påklaget vedtaket.

Byrådet ber bystyret om å sende klagen til Statsforvalteren.

Spillemidler Ullern Tennisklubb

Ullern Tennisklubb har tidligere fått kommunal garanti for spillemidler til møteplass på Blokkajordet. Klubben skal bygge trimpark/trimapparater.

Byrådet ber bystyret om å vedta saken.

Se sakene

Saker avgjort av byrådet

Høring: "NOU 2024: 7 Norge og EØS: Utvikling og erfaringer"

Utenriksdepartementet har invitert Oslo kommune til å gi innspill i offentlig høring av NOU 2024:7 Norge og EØS: utvikling og erfaringer.

Utvalget konkluder med at EØS-avtalen i all hovedsak har gitt stor nytteverdi for Norge, men at det er svakheter i forvaltningen av avtalen, og at den gir et underskudd i medbestemmelse for Norge. Les høringsuttalelsen i protokollen (følg lenken under).

Høring: "NOU 2024: 9 Ny lov om offentlige anskaffelser"

Nærings- og fiskeridepartementet har sendt NOU 2024: 9 Ny lov om offentlige anskaffelser på høring.

Utredningen er andre og siste delutredning fra anskaffelsesutvalget, og gjelder i hovedsak håndhevingssystemet, avvisning, sikkerhet- og beredskap, lokale og regionale leverandører og åpenhet om eierskap og skatt. Les høringsuttalelsen i protokollen (følg lenken under).

Høring: Forslag til endringer i plan- og bygningsloven og kart- og planforskriften

Kommunal- og distriktsdepartementet har sendt forslag om at kommunene i arealplan kan gi planbestemmelser om:

• at det i et utbyggingsområde skal benyttes borettslag som organisasjonsform
  • at en andel av boligene skal være utleieboliger, herunder utleieboliger spesifisert som kommunalt disponerte eller eide boliger
  • eller at en andel boliger skal tilbys med nye boligkjøpsmodeller med markedsbaserte betingelser som leie-til-eie og/eller deleie
  • at studentboliger blir nytt arealformål på kommune- og reguleringsplannivå

Les høringsuttalelsen i protokollen (følg lenken under).

Kjøp av andel i del av felt D5, Bjørvika, Bydel Gamle Oslo

Saken gjelder kjøp av andel av en tomt i Bjørvika - mellom grunneieren Prosjekt D5 Bjørvika AS og Oslo kommune som del av en prosess med å erverve tomt til Bjørvika skole.

Se sakene

Saker omtalt på denne siden

Vær oppmerksom på at denne artikkelen omtaler noen av sakene som behandles i det faktiske byrådsmøtet. Sakene er utvalgt etter det vi antar har offentlig interesse. Vi lager denne oversikten for å gjøre det enklere å følge med og finne fram. Derfor kan detaljer være forenklet, og ikke juridisk presise. Les protokollen fra møtet for de juridiske vedtakene.