Politikk

Saker i byråd 19. september

Byrådet skal blant annet behandle regjeringens forslag for maksimalpris for taxi-"praiing".

Saker i byrådet / Publisert: 12.09.2024

Krysset Kirkegata og Stortorvet sett mot Karl Johans gate mellom Domkirken og Stortorget en januar ettermiddag. Solnedgang, mennesker på tur med barnevogn og taxiholdeplass med biler som venter.
Forslaget går ut på å innføre midlertidige maksimalpriser for drosjetransport, hvor avtalen om transport inngås på gaten eller holdeplass. Bilde: Nikolai Kobets Freund / Oslo kommune.

Saker med innstilling til bystyret

Regulering, Sandakerveien 114, Bydel Sagene

Sandakerveien 114 ANS foreslår å omregulere Sandakerveien 114 fra industri til kontor. Hensikten med planen er å bygge to nye kontorbygg på 6-8 etasjer med utadrettet virksomhet på gateplan, i tillegg til å sikre gode forbindelser for gående gjennom planområdet.

Klage, Borger Withs gate 22, Bydel Sagene

Plan- og bygningsetaten har vedtatt midlertidig forbud mot tiltak på eiendommen i Borger Withs gate 22. Vedtaket ble fattet etter mottatt søknad om bruksendring av butikklokale i første etasje til bolig. Vedtaket er påklaget med begrunnelsen om at det er urimelig ikke forholdsmessig, samt feil i vurderingsgrunnlaget og behov for unntak fra forbudet.

Byggesaker

• Haugerudsenteret 1-7, Bydel Alna
  • Thomas Heftyes gate 34, Bydel Frogner

Se sakene

Saker avgjort av byrådet

Høring: Forslag til midlertidige maksimalpriser for løyvepliktig drosjetransport

Nærings- og fiskeridepartementet har sendt forslag til forslag om midlertidige maksimalpriser for løyvepliktig drosjetransport på høring. Forslaget går ut på å innføre midlertidige maksimalpriser (forskriften varer i ett år) for drosjetransport, hvor avtalen om transport inngås på gaten eller holdeplass – «praiing» - i områder som i dag ikke har regulerte maksimalpriser, herunder Oslo.

Godkjenning av leiekontrakt mellom Oslo kommune og Seljeveien 2 Oslo AS

Oslo kommune inngikk i 2004 leiekontrakt om leie av eiendommen Seljeveien 2 i Oslo. Leieobjektet omfatter ti omsorgsboliger for mennesker med psykiske lidelser, fire boliger for vanskeligstilte samt felles- og servicearealer. Boligene er bemannet.

Oslo kommune ved Bydel Grünerløkka har forhandlet frem en leieavtale for 10 nye år gjeldende fra 1. april 2024. Bydelen ønsker å fornye avtalen med bakgrunn i bydelens langsiktige behov for boliger til denne målgruppen.

Se sakene

Saker omtalt på denne siden

Vær oppmerksom på at denne artikkelen omtaler noen av sakene som behandles i det faktiske byrådsmøtet. Sakene er utvalgt etter det vi antar har offentlig interesse. Vi lager denne oversikten for å gjøre det enklere å følge med og finne fram. Derfor kan detaljer være forenklet, og ikke juridisk presise. Les protokollen fra møtet for de juridiske vedtakene.