Politikk

Saker i byråd 17. oktober

Byrådet skal blant annet behandle en ny forskrift om utleie av små elektriske kjøretøy på offentlig grunn.

Saker i byrådet / Publisert: 10.10.2024

Elsparkesykler og elsykkel til leie parkert på fortauet. Trikk i bakgrunnen. Oslo sentrum.
Byrådet ønsker bedre tilgang til elsparkesykler i de ytre bydelene. Forslaget skal også i større grad bidra til å knytte elsparkesykler til kollektivtilbudet. Bilde: Nikolai Kobets Freund / Oslo kommune.

Saker med innstilling til bystyret

Regulering, Kaptein Oppegaards vei 19 B og 21 med flere, Bydel Nordstrand

Oslobygg KF foreslår å omregulere Kaptein Oppegaards vei 19 B og 21 med flere fra friområde, lekeplass og byggeområde for boliger og bolig, til barnehage med plass til 5 avdelinger.

Barnehagen inngår i Barnehagebehovsplan 2021–2030, og reguleringsplanen skal ligge som reserve for et fremtidig behov. Omregulering av friområder er i strid med kommuneplanen. Plan- og bygningsetaten har derfor fremmet et alternativ som inkluderer erstatning for friområdet.

Byggesaker

• Eddaveien 9, Bydel Vestre Aker
  • Hellerudgrenda 61, Bydel Alna
  • Maridalsveien 587, Marka
  • Sørbråtveien 15, Marka
  • Lundliveien 14, Bydel Bjerke
  • Kjelsåsveien 36 E, Bydel Nordre Aker
  • Gulleråsveien 32, Bydel Vestre Aker

Få sakene fra byrådet rett i innboksen:

Husk å åpne e-posten første gang du får den, så den ikke forsvinner.

Stoppet planinitiativ, Vossegata 31 B med flere, Bydel Sagene

Forslagsstiller ønsker å omregulere Vossegata 31 B med flere på Torshovtoppen til bolig, næring, offentlig og allmennyttige formål. Plan- og bygningsetaten har stoppet planinitiativet, fordi planarbeidet fører til en uønsket utvikling i strid med kommuneplanens intensjon om å ivareta viktige kulturminner, naturverdier og landskap.

Byrådet støtter etatens konklusjon.

Fornyelse av salgs- og skjenkebevillinger 2024 og alkoholpolitisk handlingsplan 2024–2028​

Kommunale salgs- og skjenkebevillinger opphører når bevillingsperioden utløper hvert fjerde år, men kommunene kan vedta at bevillinger skal gjelde videre for inntil fire år dersom kommunen etter kommunevalget har foretatt en gjennomgang av alkoholpolitikken i kommunen og vurdert alkoholpolitikken.

Byrådet forslår å gjennomføre en delvis fornyelse av alle salgs- og skjenkebevillinger ved at de fleste av Oslos i overkant av 1800 salgs- og skjenkesteder automatisk får ny bevilling i 2024, frem til 30. september 2028, mens et lite utvalg bør gjennomgå en fornyelsesprosess.

Ny forskrift om utleie av små elektriske kjøretøy på offentlig grunn

Byrådet legger frem ny forskrift om utleie av små elektriske kjøretøy på offentlig grunn i Oslo kommune.

Forslaget til ny forskrift som nå legges frem, skal i større grad bidra til å knytte elsparkesykler og annen delingsmobilitet til kollektivtilbudet, og gi bedre tilgang på kjøretøy i de ytre bydelene.

Se sakene

Saker omtalt på denne siden

Vær oppmerksom på at denne artikkelen omtaler noen av sakene som behandles i det faktiske byrådsmøtet. Sakene er utvalgt etter det vi antar har offentlig interesse. Vi lager denne oversikten for å gjøre det enklere å følge med og finne fram. Derfor kan detaljer være forenklet, og ikke juridisk presise. Les protokollen fra møtet for de juridiske vedtakene.