Miljø og klima

Rusken i Bydel Søndre Nordstrand

Den gule Rusken-containeren er på plass i Bydel Søndre Nordstrand for å motivere innbyggere til å holde bydelen ren og pen.

Aktuelt / Publisert: 07.05.2024

Av Bydel Søndre Nordstrand

Flere poser med søppel, et gammelt hjul og en gammmel benk.
Søppel fra ryddeaksjon på Mortensrud. Bilde: Ida Meesker Kjerkol.

For tredje vår på rad er det kommet en egen container for Rusken til Mortensrud i Bydel Søndre Nordstrand. To ungdommer fra bydelen, Yahya og Niwer, er ansatt til å drifte containeren i de ukene den er utplassert. Yahya og Niwer hjelper barnehager, skoler og andre i bydelen å legge til rette for egne Ruskenaksjoner, og de deler ut ryddeutstyr til de som trenger det. Aktivitetene til Vårruskenkontoret på Mortensrud involverer flere aktører i kommunen og i lokalmiljøet. Det skaper engasjement og samarbeid om aksjoner for et ryddig nabolag i vårt område. Kunnskapsformidling er også en viktig del av dette arbeidet, og bydelens barnehager og skoler får lære mer om riktig avfallshåndtering av våre medarbeidere som er rekruttert fra bydelen.

Ryddeaksjoner

Siden 1976 har Rusken arrangert rydde-dugnader over hele Oslo. Disse dugnadene samler over 200 000 innbyggere til å bli med å rydde hvert år. Rusken motiverte 90 skoler og 236 barnehager til å melde seg på Vårrusken i 2022. Til sammen deltok 65 000 barn. I forbindelse med ryddedugnaden på Mortensrud, 10. mai i 2023, ble resultatet 173,5 kr avfall. Ryddeaksjonen i Hvervenbukta samme år samlet 307 kg avfall, og i Ljanselva ble det funnet 380 kg.

I forbindelse med Ruskenaksjonen på Mortensrud 6. mai i år, var det 51 personer som deltok. Det ble plukket 42 kg søppel langs gangveiene og fellesområdene på Mortensrud. Innsatsen til de som deltok var stor. Mye av det som ble ryddet var plast som er vanskelig å bryte ned. Det er verken bra for mennesker, dyr og naturen rundt oss. Vakkert er det heller ikke når vinteren slipper taket og våren kommer. Aksjonene er effektive, men Rusken oppfordrer likevel alle til å gjøre sitt for å holde Oslo rent året rundt.

To gutter står med Rusken-vest foran en gul Ruskencontainer.
Niwer og Yahya inviterer alle som vil lære mer om hvordan vi reduserer forsøpling til å komme innom for en hyggelig prat. Bilde: Yousef Hissaoui.
"Bli med på den felles dugnaden for å holde byen ren! Den dugnaden er hver dag. Hvis vi alle gjør en liten innsats hver dag så kommer det til å lønne seg for oss alle i det lange løp."
Yahya Khader Yusuf

Rusken i Bydel Søndre Nordstrand er en del av prosjektet Avfall på avveie i Oslo sør-satsingen. Målet er å styrke ryddeaktiviteter, og å skape enda større engasjement rundt det å holde nærmiljøet ryddig. I tillegg til Rusken-aksjoner i samarbeid med Bymiljøetaten, har Renovasjons- og gjenvinningsetaten i Oslo kommune en mobil gjenbruksstasjon som står fire ulike steder i bydelen i løpet av uka.

"Vi vet at når andre ser mennesker som plukker søppel, så blir man selv påminnet om å ikke forsøple og bruke søppelkassa. Det er rett og slett aktivt holdningsskapende arbeid å plukke søppel."
Vegard Jensen, Oslo sør-satsingen i Bydel Søndre Nordstrand